Onderzoek Flitsmeister: we rijden nauwelijks 130

130

We maken helemaal niet zoveel gebruik van die 130 km per uur op de snelweg. Dat zegt Flitsmeister in een onderzoek naar ons rijgedrag. Moeten we de snelheid dan wel aanpassen naar 100 km per uur?

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Zes procent van alle kilometers die we met de auto maken, rijden we 130 kilometer per uur. Dat zegt Flitsmeister in een interview met BNR.nl.  BNR vraagt zich vervolgens af: Heeft die snelheidsverlaging naar 100 kilometer per uur dan wel impact op de stikstofuitstoot?

Flitsmeister heeft met 1,7 miljoen gebruikers heel veel data tot zijn beschikking. Daarvan gebruikt zo'n tien tot twintig procent de app in Nederland. Flitsmeister keek naar 650 miljoen kilometers die in een periode van vier weken gereden werden en berekende hoeveel procent er harder reed dan 120 of 130. En kon concluderen dat in nog geen zes procent van de gevallen 130 kilometer wordt gereden.

Stikstof

In het interview zegt Jorn de Vries van Flitsmeister geen stikstofdeskundige te zijn, maar verkeersdeskundige. "Maar als je de cijfers met gezond verstand interpreteert, zou dat betekenen dat 6,1 procent van de stikstof voortkomt uit het verkeer. Slechts 5,5 procent daarvan rijdt harder dan 130. Dan zou je omgerekend een stikstofwinst hebben van 0,34 procent, als je de snelheid zou verlagen." 

Hoogleraar Integrale Stikstofanalyse Wim de Vries van de universiteit Wageningen zegt dat de maatregel wel succes zou hebben. "Het gaat om marginale cijfers. Net zoals in de bouw (...). Maar dit is een maatregel die snel genomen kan worden, een snelle klap." Hij zegt ook dat het geen lange termijnoplossing is. "De echte reductie zal een politiek debat worden, maar dat moet richting tientallen gaan." Het gaat volgens hem vooral over het gevoel van evenwicht in bijdrages aan de stikstofreductie, zodat niet alle maatregelen van de stikstofreductie op één sector terecht komen. Alle beetjes helpen.

Hardrijders

Het gaat in het interview ook over hardrijders. Er is altijd een groep die te hard rijdt, ongeacht de regels. Dus als de snelheid teruggaat naar 100, zullen meer mensen iets harder rijden dan dat. Ook dat heeft effect op de stikstofnorm. Daarmee is rekening gehouden in het Flitsmeister onderzoek, maar ook al in het rapport van Remkes wat nu op tafel ligt. 

Volgens BNR zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen dat er zwaar gehandhaafd moet worden, wil de verlaging van de maximumsnelheid effect sorteren. 'Er zal altijd een groep zijn die zich niet aan de regels houdt, terwijl een grote groep dat wél doet. Er ontstaan dus flinke verschillen in snelheden en dat komt de verkeersveiligheid niet per se ten goede.'