Gewijzigde Europese Richtlijn Vakbekwaamheid (code 95) gaat 1 januari in

nascholing

De gewijzigde Richtlijn Vakbekwaamheid gaat op 1 januari 2021 in. Ook is inmiddels duidelijk wat de nieuwe richtlijn in gaat houden voor de nascholing. Dat meldt het CBR.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Alle vrachtwagen- en buschauffeurs die het rijbewijs voor hun beroep gebruiken moeten een bewijs van vakbekwaamheid hebben. Dat bewijs wordt aangegeven met code 95 op hun rijbewijs. Hiervoor moesten de beroepschauffeurs een basiskwalificatie halen. Om de code te behouden moeten alle chauffeurs iedere vijf jaar tenminste 35 uur aan nascholing volgen. 

Geldigheid vervalt door Europese regels

Chauffeurs die geboren zijn voor 1 juli 1955 hoefden volgens de Nederlandse wet geen basiskwalificatie te halen of nascholing te volgen en kregen code 95 automatisch op hun rijbewijs. Maar dit bleek in strijd te zijn met de Europese regels. Daarom moest de overheid die automatische toekenning intrekken en wordt de wet gewijzigd. 

Die wijziging gaat nu op 1 januari 2021 in, later dan gepland door de coronacrisis. Er konden namelijk geen nascholingscursussen worden gevolgd. 

Nascholing

Het CBR meldt dat vanaf 1 januari 2021 er een limiet wordt gesteld aan hoe vaak een nascholingscursus herhaald mag worden. Iedere beroepschauffeur mag in een nascholingscyclus één cursus herhalen en de overige cursussen moeten uniek zijn.

Verder moeten theoretische cursussen op aaneengesloten dagen moeten plaatsvinden (met uitzondering van de zondag) en er wordt een limiet gesteld aan het aantal uren e-learning dat iemand in de nascholingscyclus van 35 uur mag volgen. Die limiet is 12 uur.