In 2050 gaat niemand meer dood door een auto-ongeluk

autostuur_dashboard

De Europese Unie streeft ernaar dat er in 2050 niemand nog overlijdt door een ongeval met een auto. Europese autofabrikanten (ACAE) scharen zich samen met technische bedrijven als Bosch en instanties als de ANWB achter deze doelstelling. Door toenemende slimme technieken en autonoom rijden in de toekomst, zullen auto’s niet meer botsen of van de weg raken, stellen zij.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Auto’s zijn nu al veel veiliger dan vroeger. Zo zit in elke auto sinds 2014 verplicht een ESP (Elektrisch Stabiliteits Programma) dat voorkomt dat auto’s bij een onverwachte manoeuvre slippen. ESP redde, volgens berekeningen, in Europa al bijna 10.000 levens. Het jaarlijkse aantal verkeersslachtoffers binnen de EU is de afgelopen twintig jaar gehalveerd. De Europese Unie wil het aantal verkeersslachtoffers terugbrengen naar nul in 2050. De Europese autofabrikanten verenigd in de ACEA scharen zich samen met toeleverende technische bedrijven als Bosch en automobielclubs zoals de ANWB achter die doelstelling.

Autonoom rijden

Volgens onderzoek van de RAI en SWOV  zijn auto's de afgelopen tien  jaar al zo’n 40 procent veiliger geworden. Behalve ESP droeg ook de sinds 2011 verplichte dagrijverlichting daaraan bij. Autofabrikanten gaan tot 2030 tal van veiligheidsmaatregelen standaard in auto’s bouwen. Ook zal de auto tegen die tijd grotendeels autonoom rijden en communiceren met andere voertuigen. ,,Er zijn al veel veiligheidsvoorzieningen in nieuwe auto’s. Bij lane-keeping blijft de auto keurig in het midden van de rijstrook. Maar mensen zetten het nu vaak uit omdat ze het irritant vinden. Op den duur kan dat niet meer. Bij emergency brake, waarbij een auto zelf hard remt bij een dreigende botsing, is dat al het geval’’, zegt Floris Liebrand van de RAI Vereniging in het AD.

ADAS als onderdeel rijexamen

Het probleem bij de huidige rijtaakondersteunende systemen is dat veel bestuurders de systemen niet gebruiken omdat ze domweg niet weten dat ze in de auto zitten. Autoverkopers streven ernaar hun klanten veel beter voorlichten over de veiligheid. Ook rijschoolhouders leren hun cursisten hoe de systemen werken. De rijhulpen mogen al gebruikt worden bij het rijexamen. Het CBR onderzoekt in samenwerking met SWOV momenteel het gebruik van ADAS tijdens de rijlessen en het rijexamen. Zij verwachten rond de zomer met resultaten te komen.

Lees hier meer »