In het buitenland een scooter huren? Vaak levensgevaarlijk

Nederlanders gaan door de aantrekkende economie weer meer op vakantie en kiezen daarbij ook steeds vaker voor een avontuurlijke vakantie. Ze huren scooters om zich goedkoop in het buitenland te verplaatsen. En dat gaat regelmatig mis. Vakantiegangers lopen steeds vaker ernstig letsel op bij scooterongevallen in het buitenland.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

In sommige gevallen raken huurders zo zwaargewond dat ze liggend moeten worden gerepatrieerd naar Nederland. Alarmcentrale Eurocross, de grootste organisatie van Nederland op het gebied van medische reishulpverlening, luidt met de zomervakantie in aantocht de noodklok vanwege het toenemende aantal scooterongevallen. 

Avontuurlijke vakantie

De mogelijke toename van het aantal ernstige scooterongevallen is volgens Eurocross te verklaren door het feit dat Nederlanders weer meer reizen maar ook doordat zij steeds vaker kiezen voor een avontuurlijke vakantie. “All inclusive resorts in bijvoorbeeld Turkije en Egypte zijn niet meer in trek. Mensen kiezen nu eerder voor een vakantie waarbij ze zichzelf ook willen verplaatsen'', zo geeft de alarmcentrale in het Algemeen Dagblad aan.

Ernstig letsel

Vorig jaar zomer moest de alarmcentrale zo’n 680 vakantiegangers terug naar Nederland halen. “Ongevallen vormen de nummer één reden voor repatriëring naar Nederland”, vertelt Nicole Bootsma, hoofd medisch team van Eurocross. Bootsma benadrukt dat het aandeel scooterongevallen daarbij beduidend hoger ligt dan vorig jaar. Ook is het letsel vaak ernstiger dan een aantal jaar geleden.

Meer cc

In het buitenland zijn de scooters die vakantiegangers meekrijgen vaak veel zwaarder. In Nederland is een scooter 50 cc en mag het voertuig maximaal 45 kilometer per uur gaan. In het buitenland is dat wel anders. Als je in Spanje een scooter huurt, moet je niet raar opkijken als je een 125 cc meekrijgt die soms tot wel 100 kilometer per uur kan gaan. Volgens de decreten mag iemand alleen in zijn eigen land gebruik maken van de 125 cc regeling, maar hier wordt vaak niet op gelet.