Jong en beginnend rijinstructeur Etiënne Corporaal: een verhaal uit de praktijk

Etiënne Corporaal is 19 jaar en hij is één van de jongste rijinstructeurs van Nederland. Hij is ook één van de eerste volgers van Rijschoolvandaag.nl op Twitter. Daar is hij erg actief. Wij raakten nieuwsgierig naar Etiënne. Hoe vergaat het een beginnend rijinstructeur in rijschoolland?

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Om dit te weten te komen lieten we Etiënne in gesprek gaan met Gijs Kantelberg, directeur van onze partner De VerkeersAcademie. Etiënne is een oud-leerling van De VerkeersAcademie in Best dus ze kennen elkaar. Tijdens een kop koffie raken ze aan de praat. Etiënne is een evenwichtige jongen. Hij oogt heel volwassen in zijn doen en laten. Hij komt evenwichtig en geduldig over. Belangrijk als je rijinstructeur wilt worden…

Hoe ben je op het idee gekomen om rijinstructeur te worden?
Door mijn huidige baas. Ik had zelf nog rijles en mijn baas vroeg tijdens een rijles: “Goh, zou je niet voor mij willen komen werken?” Hij wist dat ik thuis zat. Ik was een half jaar klaar met school en kon geen werk vinden. En toen zei ik eigenlijk meteen ‘ja’. Je krijgt namelijk een baan aangeboden in een hele moeilijke tijd. Diezelfde avond is mijn moeder het internet opgegaan. Ze kwam bij De VerkeersAcademie uit. We hebben informatie opgevraagd en samen de website goed bekeken.  Het zag er allemaal erg professioneel uit. Vervolgens hebben we snel een afspraak gemaakt. In januari heb ik mijn rijbewijs gehaald en ik in februari ben ik begonnen met de opleiding.

Hoe vond je de opleiding?
De opleiding heeft een half jaar geduurd. Dat was een zwaar, maar ook leuk half jaar. Heel leerzaam ook. Het was niet te lang en niet te kort. Ik heb alles geleerd wat ik moest leren. Ik ben nu 6 weken aan de gang en ben nog niet voor verrassingen komen te staan. Wat ik bij De VerkeersAcademie geleerd heb, komt ook helemaal terug in de praktijk. Meestal is het zo dat alles wat je geleerd hebt op school, je meteen weer moet vergeten. Maar hier is dat niet zo.

Ik heb veel geleerd van de tips en de trucs van de docenten en ik gebruik ze nog dagelijks. Eén daarvan is heel simpel. Bijvoorbeeld: leerlingen trappen de koppeling bij het stoppen of te laat in of ze doen het veel te vroeg. Wat ik ze dan aanleer: trap de koppeling in bij 1000 toeren. Je bent dan vroeg genoeg om te voorkomen dat de auto begint te schokken en je bent dus niet veel te vroeg. Leerlingen pakken dat heel goed op. Dat zijn kleine dingetjes, maar die zijn wel heel fijn om mee te krijgen. Dit trucje heb ik ook mijn baas geleerd en die geeft al 15 jaar rijles.

Wat vond je van de stage?
Eerst dacht ik dat 40 uur te veel zou zijn. Maar het is eigenlijk precies genoeg.  Dankzij de stage zit je als rijinstructeur meer ontspannen in de auto. Ik adviseer altijd: begin met 5 uur achterin zitten en ga daarna pas zelf op de stoel zitten en geef echt rijles. Bereid je goed voor en voorkom dat je instructeur steeds moet ingrijpen. Als het fout gaat hoor je het namelijk vanzelf.

Mijn baas ging zelf ook zien hoe ik lesgeef en dat ging heel goed. Het is spannend als je een leerling hebt die zijn tweede rijles moet krijgen. Maar uiteindelijk zijn dat de leukste leerlingen om les aan te geven, omdat je ze echt nog veel kunt leren.

De papierhandel is wel omslachtig en veel gedoe. Ik snap echter ook dat er gecontroleerd moet worden. Ik weet van leerlingen die stage lopen en na 500 meter weer moeten ruilen. Je kunt de controleur ook niet mee laten rijden. Wij rijden in een C3 en met 4 volwassenen wordt dat erg druk.

Het kan uiteindelijk allemaal wel beter. Tijdens mijn stage kregen we een update en toen werd het er niet beter op. Ze moeten integreren met Google Maps. Dat bespaart veel tijd, want je hoeft alleen maar te klikken in plaats van alles in te vullen. Ze kunnen ook alles digitaliseren, maar niet elke rijschool heeft een iPad. Wij wel, maar niet iedereen.

Je had een baangarantie. Bij welke rijschool werk je?
Na de opleiding kreeg ik direct een baan bij Rijschool You Drive in Budel. Ik werk nu 24 tot 30 uur per week. Dat gebeurt op dagen waarop ik in kan vallen en sowieso op zaterdag.

Waar ben je in het allereerste begin tegenaan gelopen?
Dat het lastig is om iets wat voor jou volstrekt normaal is, in kleine stapjes uit te moeten leggen aan de leerling. Zoals bijvoorbeeld van rijstrook wisselen. Zelf gedaan, en is heel makkelijk, maar moeilijk voor veel leerlingen. Daar moest ik dus aan wennen; dat iets wat voor mij heel makkelijk is, voor een leerling heel moeilijk kan zijn.

Wat valt op aan de gemiddelde leerling?
Er is niet echt een gemiddelde leerling. Je kunt ze wel in drie categorieën verdelen: de makkelijk lerende, de moeilijk lerende en de ongeïnteresseerde leerling. Die laatste is de leerling van wie de ouders zeggen dat het handig is het rijbewijs te halen. Daar zit meer werk in.

Al panieksituaties meegemaakt?
Dat niet echt nee. Ik ben echt goed voorbereid op mijn vak. Wel heb ik vorige week een ongeluk gehad. Ik stond met een leerling voor een verkeerslicht. Toen dat licht op groen sprong, sloeg de auto af. Daarop reed een auto bij ons achterop. Na twee dagen rust geef ik weer rijles. Daar voel ik me prettig bij.

Wat zeggen leerlingen van het feit dat je 19 jaar bent?
De schrikreactie komt meestal wel. Het komt altijd wel naar voren. Dan maak ik het af met een grap als mensen nog met hun theorie bezig zijn: “Die van mij is nog een half jaar geldig”. Er zijn leerlingen die het leuk vinden dat ze les krijgen van iemand die jonger is dan zijzelf. Ik voeg er dan wel aan toe dat het niet uitmaakt of je een rijinstructeur hebt van 30 jaar of van 19 jaar. Er zit een heel gedegen opleiding achter. Heel veel reacties zijn leuk. Ik ben van hun leeftijd. Ik ken daarom veel van hun achtergrond, de muziek, ik snap hun grapjes en dergelijke. Ze kunnen tegen mij praten zoals ze tegen vrienden op school praten. We hebben hetzelfde referentiekader.
Als ze me vragen hoe oud ik ben, vraag ik altijd hoe oud zij me schatten. En dat varieert dan van 20 tot 29 jaar. Dus daar moet ik misschien ook wat aan doen, haha.

Zijn er al leerlingen van jou op examen geweest?
Nee, niet volledig, maar wel grotendeels. In december de eerste volledige leerling op TTT. Ik heb wel examens meegereden.

Hanteren jullie de RIS-methode?
Ja, maar niet bij elke leerling. Die kan kiezen. Dus de ene leerling heeft wel een RIS-boek en de andere niet. Maar de RIS-leerling weet voor aanvang van een les echt veel beter wat hij de aankomende les gaat doen. RIS vind ik zelf ook een prettige manier om les te geven. De leerling komt echt voorbereid in de auto. En daar zit een groot voordeel in voor de leerling.

Is er in jullie regio veel concurrentie?
Ja, maar niet op prijs. Bij ons kost een uur 42 euro. Bij ons lessen ze anderhalf uur, waardoor leerlingen ook echt de tijd hebben om in het examengebied te rijden. Elke rijschool in onze regio heeft voldoende werk.

Waarom kiezen rijscholen voor jullie?
Naar wat ik terug hoor gaat heel veel toch via-via. Ze kennen ons in Budel en ze vinden het fijn om echt  anderhalf uur te lessen.

Doet de rijschool iets op social media?
Daar ga ik zelf achterheen. Ik ben zelf heel actief op Twitter en leerlingen gaan mij volgen. De rijschool is actief op Facebook en daar reageren na 3 maanden leerlingen vaak ook nog op om te vertellen hoe het ze vergaat.