Klantenservice CBR beter bereikbaar voor vragen over gezondheidsverklaring

De klantenservice van het CBR is nu beter bereikbaar voor klanten met vragen over de gezondheidsverklaring. Dat laat het CBR weten. Wel zouden verdere verbeteringen nodig zijn.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Nadat eind 2018 de klantenservice extreem lange wachttijden kende, is de capaciteit meer dan verdubbeld. Ook wordt in de avonden en in de weekends gewerkt. Nog steeds krijgt een deel van de klanten echter het verzoek om op een ander tijdstip terug te bellen: afhankelijk van het aanbod gebeurt dat bij 5 tot 15% van de telefoontjes. “Dit is nog niet goed en moet terug naar nul” aldus het CBR.

 

Wachtrijtijden gemiddeld 6 minuten

In de wachtrij zelf duurt het nu gemiddeld 5 tot 6 minuten voordat een klant te woord wordt gestaan, met een maximale piek van een half uur. Klanten die een mail sturen of contactformulier invullen, krijgen sinds half februari weer binnen uiterlijk 5 werkdagen antwoord.

Voorrang voor beroepschauffeurs

De wachttijden bij de klantenservice zijn het gevolg van de lange doorlooptijden bij de medische beoordelingen bij het CBR. Deze situatie blijft naar verwachting tot eind 2019 onveranderd. CBR geeft aan met man en macht te werken om de hinder voor klanten waar dat kan te beperken. CBR: “Klanten van wie het rijbewijs verloopt en die tijdig zijn gestart met het indienen van ene Gezondheidsverklaring helpen wij met voorrang. Ook beroepschauffeurs krijgen voorrang. Daarnaast zijn extra artsen ingehuurd om keuringsverslagen te beoordelen. We adviseren examenkandidaten met een medische aandoening om meteen aan het begin van de rijopleiding een Gezondheidsverklaring in te dienen. En tegelijkertijd wordt het oude ICT-systeem steeds verder uitgefaseerd en het nieuwe systeem steeds verder in gebruik genomen.”