SWOV start dieptestudie naar ongevallen op 30km/uur-wegen

SWOV is een dieptestudie gestart naar ongevallen op 30km/uur-wegen. De focus bij het onderzoek ligt op fiets-auto-ongevallen met een ernstige afloop.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Binnen de bebouwde kom is 30 km/uur een veilige snelheid voor het mengen van langzaam verkeer en snelverkeer. Bij een rijsnelheid van 30 km/uur is de kans op een dodelijk ongeval namelijk erg klein. Toch vielen er in 2017 44 verkeersdoden op 30km/uur-wegen. Volgens een analyse over de periode 2014-2016 was ongeveer de helft van de doden op 30km/uur-wegen een fietser. Bij een derde van de dodelijke ongevallen op 30km/uur-wegen was een auto de tegenpartij.

Inzicht in factoren

Met dit onderzoek wil SWOV inzicht krijgen in de factoren die een rol spelen bij het ontstaan en de afloop van fiets-auto-ongevallen op 30km/uur-wegen. Deze dieptestudie wordt uitgevoerd door het SWOV-team voor diepteonderzoek.