"Lesauto's kunnen veiliger"

Radioprogramma EenVandaag besteedde gisteren ook aandacht aan het fatale ongeluk dat dinsdag plaatsvond op een spoorwegovergang in Bussum. Daarbij kwam een rijinstructeur van 66 om het leven. De vraag die centraal stond was: hoe kan een lesauto veiliger worden?

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Bij EenVandaag waren ze nieuwsgierig naar de cijfers over ongevallen met lesauto's. De SWOV hield geen gegevens bij. Daarop belden ze met De VerkeersAcademie. Gijs Kantelberg kon een indicatie geven: "Als we de nieuwssite goed lezen is er elke week sprake van een ongeluk met een lesauto tijdens een rijles of rijexamen. Daarbij gaat het om ongevallen waarbij een lesauto op een geluidswal rijdt, van de snelweg rijdt of een ongeluk met meerdere voertuigen."
 

Hoe kan het veiliger?

Presentator Jan Mom stelde die vraag aan rijinstructeur Stef Peek. Die wilde niet speculeren over wat er gebeurd is tijdens het betreffende ongeluk. "Maar het is verstandig om rechts een gaspedaal te hebben. Tijdens het examen moet het gaspedaal rechts losgekoppeld of omhooggeklapt zijn. Bij een leerling met geen of weinig ervaring zijn er situaties waarbij het fijn is om gas te kunnen geven."

Geen voorstander

EenVandaag reed mee met Tamer van rijschool Memoli uit Amsterdam. "Sinds het ongeluk in Bussum ben ik niet banger geworden. Ik kan snel ingrijpen." Dat demonstreert hij door te remmen op een spoorwegovergang. Tegelijk voorkomt hij dat de auto afslaat door heel snel zijn koppelingspedaal in te drukken. "Ik ben dan wel oud, maar ben nog steeds sneller dan de leerling," lacht Tamer. Dat is voor hem dus reden om geen gaspedaal nodig te hebben. "Ik heb twee handen en twee voeten. Meer heb ik niet nodig. Als het nodig is zeg ik tegen de leerling dat hij gas moet geven."

CBR: zelfs gevaarlijker

Ook Eric Bakker, voorzitter VRB was in de uitzending te horen. Hijzelf is positief over het gebruik van een extra gaspedaal. "Persoonlijk gebruik ik het al jaren.

Het CBR wilde in de uitzending niet reageren, maar liet wel weten dat een extra gaspedaal zelfs tot gevaarlijkers situaties kan leiden. Bakker begrijpt dat standpunt wel: "Een examinator stapt 8 keer per dag in steeds een andere lesauto. De ene is smal onderin. De Ander weer breed. En de voet (van de examinator, red.) moet rechts vrij zijn." Dat heeft te maken met arboregels.

Keuren

Bakker had nog een idee om het veiliger te krijgen in de lesauto. "Het zou een goed idee zijn als we de dubbele bediening om de paar jaar zouden moeten laten keuren. Een vrachtautocombinatie ruilen ze niet elke twee jaar in. Zo'n dubbele bediening moet dan wel eens gekeurd worden. Want het moet wel werken. Voor de veiligheid."

Het hele item is hier terug te luisteren.