Meerderheid nieuwe personenauto’s heeft een automatische versnellingsbak

automaat

Bijna 51 procent van de nieuwe personenauto’s is voorzien van een automatische versnellingsbak. In de eerste drie kwartalen van 2020 is dat aandeel al opgelopen naar ruim 53 procent, terwijl tien jaar geleden nog 4 op de 5 nieuwe auto’s handgeschakeld waren. Dat blijkt uit het naslagwerk Mobiliteit in Cijfers Auto’s van BOVAG en RAI Vereniging.

Dation Rijschool Software

— Advertentie —

De opkomst van ‘de automaat’ -inclusief de continu variabele transmissie- hangt enerzijds samen met de groeiende populariteit van hybride en elektrische auto’s. Zo was in 2018 nog 60 procent van de nieuwe personenauto’s handgeschakeld, maar door de grote vraag naar elektrische auto’s in 2019 daalde dat aandeel vorig jaar tot 49 procent. 

Vergrijzing

Anderzijds speelt de vraag naar meer comfort en de vergrijzing van de bevolking een rol, getuige de gestage afname van nieuwe handgeschakelde auto’s sinds 2010. 

Voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging merkt daarbij op: “Bovendien is een automaat vaak zuiniger in brandstofverbruik dan een vergelijkbare auto met handbak, waardoor er bij aanschaf minder BPM verschuldigd is. Op veel luxe modellen is een automaat doorgaans de standaard en een handbak vaak niet eens leverbaar.” 

Brandstof

Per brandstofsoort zijn er wel grote verschillen waar te nemen. Van de afgeleverde benzineauto’s vorig jaar betrof 36 procent een automaat, van de nieuwe diesels had bijna 3 op de 5 een automatische versnellingsbak en bij LPG-auto’s was dat 95 procent. Slechts 1 op de 20 nieuwe hybrides had in 2019 een ‘handbak’ en vol-elektrische auto’s zijn per definitie een automaat.

Meer auto's in Nederland

Uit Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2020-2021 blijkt verder dat Nederland op 1 januari dit jaar 8.938.572 personenauto’s telde en dat is 15 procent meer dan in 2010. Afgelopen 1 oktober stond de teller alweer bijna 50.000 stuks hoger. 

De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe personenauto in 2019 bedroeg 36.881 euro. Door het grote aandeel van relatief dure elektrische auto’s in de verkopen van 2019 lag dat bedrag bijna 9 procent hoger dan in 2018. Van de prijs van de gemiddelde nieuwe benzineauto betrof 16 procent de aanschafbelasting BPM en voor een nieuwe diesel was dat bijna een kwart.