Mobiliteitsorganisaties willen rekeningrijden invoeren

Volgens BOVAG, de ANWB en de RAI Vereniging is het tijd om rekeningrijden in te gaan voeren. Dit zorgt er voor dat er minder files zullen zijn. Maar vindt Nederland dit wel zo’n goed idee? RijschoolVandaag geeft je de stand van zaken over rekeningrijden.

VTO

— Advertentie —

Enige oplossing

Volgens Steven van Eijk van RAI Vereniging is de tijd rijp voor rekeningrijden. Volgens hem heeft iedereen in Nederland wel door dat het land langzaam stil komt te staan. Een vorm van rekeningrijden is volgens de organisatie de enige oplossing om te voorkomen dat het hele land dichtslibt. Het zou moeten gaan om een systeem dat rekening houdt met de plek, tijd en de gebruikte auto. De afgelopen jaren groeide het woon-werkverkeer al fors. Daardoor zijn de files rond de grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht al fors toegenomen de laatste tien jaar. In Utrecht was de stijging met 18 procent het grootst.

Privacy

De ANWB was enkele jaren geleden zelfs nog tegen rekeningrijden omdat de organisatie toen begreep dat het automobilisten niet alleen een hoop geld zou kosten, maar ook dat het systeem een enorme schending van de privacy zou zijn. Bij rekeningrijden wordt er immers gekeken naar plaats, tijd en de gebruikte auto. Dat betekent dat de autoriteiten precies weten wat je doet.

74% is tegen

Helaas voor de organisaties én de politiek beseft de gemiddelde Nederlander heel goed wat rekeningrijden echt inhoudt. De resultaten van een poll op het AD laten zien dat maar liefst 74% tegen rekeningrijden is.

Financieel

De overige 26% zal waarschijnlijk met het OV reizen of vlakbij het werk wonen waardoor rekeningrijden geen grote impact heeft. De meerderheid van de Nederlanders begrijpt gelukkig dat het een bijzonder slecht idee is, en dat het wéér een extra kostenpost zal zijn. Dit terwijl veel Nederlanders het al bijzonder lastig hebben en al jaren weinig tot geen verbetering zien in hun financiële situatie.