Verzekeraars komen met actieplan voor veilig verkeer

De verkeersveiligheid in Nederland neemt af. Steeds meer partijen eisen maatregelen om het veiliger te maken in het verkeer. Volgens landelijk verkeersofficier Achilles Damen is er een harde aanpak nodig tegen de ‘verkeershufters’. Een paar weken geleden maakte de ANWB ook al bekend dat er een kans is dat de politie-Porsche terugkeert om snelwegvandalen aan te pakken.

Dation Rijschool Software

— Advertentie —

Huftergedrag

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars wijst drie oorzaken aan voor het onveiligere verkeer. "Er is steeds meer afleiding tijdens het rijden, zoals smartphones. Daarnaast is er een enorme diversiteit aan verkeersdeelnemers, met veel verschillende snelheden. Onze infrastructuur blijft daarbij achter. De derde oorzaak is het tekort aan handhaving. Er wordt bijvoorbeeld onvoldoende gecontroleerd of automobilisten zich aan de maximumsnelheid houden in 30-kilometerzones, terwijl daar veel ongelukken gebeuren. En onzorgvuldig gedrag wordt te weinig bestreden. Huftergedrag dus."

Niet blijven toekijken

’Cijfers liegen niet. Zowel de letselschade als blikschade die ontstaat bij ongevallen loopt de spuigaten uit. Als die aantallen stijgen mag je niet blijven toekijken, maar moet er actie ondernomen worden om het tij te keren.” – Zegt Richard Weurding. Hij is blij met de grote steun van partners in deze situatie. “Die constateren allemaal hetzelfde en willen ook een aanpak. Wij doen een oproep tot een Deltaplan om het verkeer veiliger te maken. Daarbij hebben we al de steun van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) en Veilig Verkeer Nederland (VVN), terwijl ik verwacht dat ook de ANWB zich bij ons aansluit.”

Deltaplan

Op gevaarlijke plekken moet de infrastructuur worden verbeterd, en handhaving van huftergedrag moet meer prioriteit krijgen, schrijft het Verbond. Verder willen de verzekeraars dat smartphonegebruik in het verkeer grondig onderzocht wordt. "Echt harde cijfers over slingerende fietsers en onoplettende bestuurders zijn er niet", zegt directeur Weurding.

Of de premie van verzekeringen door de toename van het aantal ongevallen stijgt, wil Weurding niet zeggen. "Dat bepalen de maatschappijen zelf.”