Moeten motorrijders elk voorjaar verplicht op cursus?

Afgelopen weekend kwamen twee motorrijders bij afzonderlijke ongevallen om het leven. De redactie van BNR Nieuwsradio stelde zichzelf de vraag of er deze zomer meer dodelijke motorslachtoffers zijn te betreuren en poneerde de stelling dat motorrijders ieder voorjaar verplicht op cursus moeten gaan.

VekaBest verkeersleermiddelen - 2

— Advertentie —

KNMV Hoofd Verkeer en Rijopleidingen Arjan Everink stond BNR live op de radio te woord.

Meer motorrijders op de weg

Hoewel het beeld dat er deze zomer veel motorrijders zouden verongelukken snel gevormd is, is dit alleszins een correct beeld volgens Everink. “Er zijn nu meer motorrijders op de weg en daarmee neemt procentueel de kans toe dat er een ongeval ontstaat met dodelijke afloop. Dit betekent niet dat er daadwerkelijk meer motorrijders verongelukken.”
In april werden de cijfers van het aantal verkeersslachtoffers in 2013 bekend: er bleek vorig jaar sprake te zijn van een forse daling in het aantal dodelijke motorverkeersslachtoffers. Desondanks is ieder dodelijk slachtoffer er één te veel.

Voorjaarscursus

De overkoepelende motorbond KNMV biedt diverse voortgezette rijopleidingen (VRO’s) voor motorrijders aan. Arjan Everink is echter niet voor een cursusverplichting. “Het klinkt misschien raar voor iemand die cursussen organiseert, maar er is al een gedegen rijopleiding voor motorrijders in Nederland. We hebben een getrapt systeem (A1, A2 en A-rijbewijs, red.) en dat systeem is goed gereguleerd. Iedere motorrijder moet daarom voor zichzelf kunnen bepalen of een cursus noodzakelijk is”, aldus het hoofd Verkeer en Rijopleidingen van de KNMV.

Kwetsbaar

In het gesprek met de BNR-presentator beaamt Arjan Everink dat motorrijders een kwetsbare verkeersgroep zijn, met 20 tot 25% meer kans op een ongeval. Wat kun je het beste doen om je capaciteiten te vergroten? Everink: “Besef dat je op een motor zit en niet in een auto. In een auto kun je soms je rechten nemen in het verkeer, maar op een motor moet je rekening houden met fouten van anderen. Automobilisten zijn niet naar je op zoek. Natuurlijk hoef je niet als een watje door het verkeer te rijden en mag het best een tandje harder. Maar in bepaalde situaties is het verstandig om van het gas af te gaan omdat je jezelf in een risicovolle situatie bevindt.”

Bron: KNMV