Nieuw onderzoek: smartphones in het verkeer gevaarlijker dan bumperkleven

Negen van de tien ernstige ongelukken worden veroorzaakt door fouten van bestuurders, meldt De Volkskrant. Hoewel iedereen weet dat afleiding in het verkeer gevaarlijk is, blijven bestuurders niet van hun smartphone af.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Gepiel met de smartphone is de belangrijkste oorzaak van de groei van het aantal ernstige ongevallen in de laatste jaren, blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Daarbij kregen 3.542 vrijwilligers camera's en andere sensors in hun auto gemonteerd. Bij de ruim negenhonderd ongevallen die zij kregen tijdens het driejarig onderzoek werden telkens de laatste seconden voor de crash geanalyseerd.

Het SWOV spreekt van misschien wel het belangrijkste onderzoek sinds jaren op het gebied van verkeersveiligheid. De uitkomsten van het onderzoek zijn niet rechtstreeks te vertalen naar Nederlandse situaties omdat wij in Nederland veel fietsers hebben. 

Aandacht van bestuurders

Niet het technisch falen van de auto, weersomstandigheden of slecht onderhouden wegen blijken de belangrijkste oorzaak, het is degene achter het stuur die het laat afweten. Veel ongelukken zijn te voorkomen als die zich minder zou laten afleiden: ruim de helft van de tijd doen automobilisten dingen die niets te maken hebben met het besturen van een auto. Vier miljoen van de 11 miljoen jaarlijkse ernstige ongelukken in de Verenigde Staten hadden voorkomen kunnen worden als de bestuurder zijn aandacht bij de weg had gehad.

Tijdens de 56 miljoen kilometer die de deelnemers aflegden, ging het 905 keer goed mis. In slechts 0,1 procent van de gevallen was de oorzaak een technisch mankement. In bijna alle overige keren zat de bestuurder niet op te letten, vergat voorrang te verlenen aan rechts, was hij beschonken of razend, of viel hij bijna in slaap.

Bumperkleven

Opmerkelijk is dat bumperkleven - een grote verkeersergernis - weliswaar de kans op een ongeluk 13,5 keer zo hoog maakt, maar dat dit zo weinig voorkomt (0,07 procent van de rijtijd) dat het nauwelijks in de ongevallenstatistieken zichtbaar zou moeten zijn. Dat bumperkleven vaak in processen verbaal terugkeert, komt volgens de onderzoekers doordat het verschijnsel als een vergaarbak van oorzaken dient bij kopstaartbotsingen.

De smartphone is de grootste boosdoener. 'Onze studie bewijst dat er minder ongelukken en gewonden zouden zijn als bestuurders hun telefoon niet zouden gebruiken', schrijven de onderzoekers.