Wel of geen strengere vooropleidingseisen voor rijinstructeurs

De regering is niet van plan om de vooropleidingseis voor rijinstructeurs te verhogen. Volgens minister Schultz moet een vooropleidingseis niet hoger zijn dan nuttig en nodig is. Rijschoolhouder Rene Brunen is van mening dat het verhogen van de vooropleidingseis de kwaliteit van de rijschoolbranche ten goede zou komen.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

De leden van de PvdA-fractie vroegen de regering om nogmaals te beargumenteren waarom er geen gehoor wordt gegeven aan het verhogen van de vooropleidingseis voor rijinstructeurs.

De regering geeft geen gehoor aan de wens om de vooropleidingseis voor rijinstructeurs te verhogen tot het niveau MBO of HAVO. In een brief aan de Tweede Kamer laat de minister weten dat het verhogen van de vooropleidingseis niet heeft geleid tot een verhoging van de uiteindelijke kwaliteit van de nieuwe rijinstructeurs. 

Wildgroei beperken

Rene Brunen, eigenaar van Verkeerscollege Brunen, is wel voorstander van het verhogen van de vooropleidingseis voor rijinstructeurs. Maar in het kader van liberalisering lijkt de regering hier niet voor open te staan. “Daarom moet de branche zelf stappen ondernemen om de wildgroei te beperken”, geeft Rene Brunen aan.

Als het aan hem ligt worden de huidige toelatings- en exameneisen aangescherpt. “Vrijheid van onderwijs en ondernemen is natuurlijk belangrijk, maar door de lage opleidingseisen openen wij te makkelijk de deuren voor mensen die niet thuis horen in de rijschoolbranche”, vertelt Rene Brunen. Hij is van mening dat professionele rijinstructeurs last ondervinden van het ‘lage’ segment en ziet dat liever anders in de toekomst. 

Geschikt zijn voor het vak

Het is een steeds weer terugkerende discussie. Elke 5 jaar wordt deze discussie gevoerd, volgens Gijs Kantelberg, directeur van De VerkeersAcademie. “Dit betekent dat iedereen die nu in de rijschoolbranche werkt, te laag opgeleid is. Ik ken rijschoolondernemers met meer dan 200 C-examens, die niet eens een diploma hebben. Die hebben wel degelijk aangetoond geschikt te zijn. Daarnaast betekent een hogere vooropleiding, een hoger salaris en dat budget is er binnen een rijschool niet. Je kunt een rijinstructeur met een MBO4-diploma geen 2000 euro bruto blijven betalen. Dus als je als rijschoolondernemer al helemaal niet meer aan mensen in loondienst wil komen, moet je dit plan doorzetten. Dan krijg je alleen maar eenpitters.”

Volgens hem heeft rijles geven dan ook niet eens zozeer met intelligentie te maken. Hij kijkt liever of mensen geschikt zijn voor het vak. Daarbij zijn representativiteit en taalniveau net zo belangrijk  als een goede vooropleiding. “Het komt regelmatig voor dat we mensen niet toelaten tot de opleiding omdat we van mening zijn dat ze niet geschikt zijn voor het vak. Men moet, excusez-le-mot, een mensenmens zijn. Het gaat om EQ, niet om IQ in dit vak”, vertelt Gijs Kantelberg.

“Het vak houdt in dat je goed met mensen moet kunnen werken. Empathische mensen zijn niet per definitie hoger opgeleid. Daarnaast is ook nooit aangetoond dat een hogere vooropleidingseis tot betere rijinstructeurs leidt. Tenslotte blijkt dat meer dan 70% van onze kandidaten beschikt over een MBO-diploma of hoger. Dus feitelijk is er geen sprake van een probleem.”- aldus Gijs Kantelberg.