Onderzoek naar effect elektrische auto op wegen

elektrische auto's

Nederland moet over op de elektrische auto als het aan de overheid ligt. Subsidies, extra laadpalen, campagnes, alles wordt in werking gezet om de Nederlander aan de elektrische auto te krijgen. Maar wat is het effect van deze auto’s op de Nederlandse wegen? Deskundigen zijn er niet zeker van en Rijkswaterstaat doet inmiddels onderzoek.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Hoeveel extra slijtage een geëlektrificeerd wagenpark zal veroorzaken, is nog onbekend. Het AD schreef vorige week dat Rijkswaterstaat bezig is met de analyse van enorme hoeveelheden data om daar achter te komen. Onderhoud van de rijkswegen kost momenteel ruim een half miljard euro per jaar; een paar procent extra slijtage kan een enorme kostenpost zijn. Zeker aangezien elektrische auto’s vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Daarnaast rijden er nu 62.000 elektrische auto’s, maar dat zijn er, naar schatting, over tien jaar al anderhalf miljoen, dan zal de impact ook veel groter zijn op het wegdek.

Zwaarder

De elektrische auto’s zijn veel zwaarder dan reguliere auto’s door de zware accu. Een Tesla S bijvoorbeeld weegt tot wel 2200 kilo, met gemak 600 kilo meer dan een benzineauto van vergelijkbare afmetingen. Maar ook het vermogen van de motor zou een rol spelen. Het ‘budgetmodel’ van Tesla, de 1600 kilo zware Model 3, racet in 3,4 seconde van 0 naar 100 km/uur. Bij een dergelijke acceleratie hebben niet alleen de banden maar ook het wegdek zwaar te lijden. Als de banden onder die zware scheurijzers zo snel slijten, zal de weg het ook te verduren hebben, vertelt Sandra Erkens, hoogleraar toegepaste wegbouwkunde aan de TU Delft aan het AD. ,,De toplaag, die zorgt voor veiligheid en comfort, slijt zeker door het contact met de banden. Ik verwacht dat als de banden sneller slijten - onder verder dezelfde omstandigheden - dat ook geldt voor de weg.’’

Onzeker

Maar zeker van haar zaak is Erkens niet. Dat blijkt uit een interview met de website Cobouw een paar dagen later. Erkens:”Mijn beeld is dat we het niet zeker weten, dat heb ik ook tegen het AD gezegd. Maar met banden die sneller slijten als gevolg van sneller optrekken, klinkt het wel logisch: twee materialen reageren nou eenmaal op elkaar. Als het ene materiaal beschadigt, beschadigt het ander ook eerder. Maar er is ook nog een indirect effect: een auto die sneller optrekt, drukt als het ware ook sneller op het materiaal. Dat kan de toplaag juist stijver maken en dan slijt het mogelijk juist minder snel. Maar voor je de exacte effecten kent, ben je misschien wel tien jaar verder: er zijn nog relatief weinig elektrische auto’s en de weg gaat ook niet direct stuk als je één keer optrekt, dat zul je miljoenen keren moeten doen.”

Afwachten

En over de zwaarte van de elektrische auto: “Een ontwerp van een weg bestaat uit meerdere lagen en het gewicht van een auto is cruciaal. Maar het effect van het verschil tussen een gewone en elektrische personenauto is in dit geval minimaal. Vrachtwagens zijn veel zwaarder dan elektrische auto’s. Dat is dus een effect achter de komma.”

Afwachten wat onderzoek uitwijst dan maar. Erkens heeft wel verwachtingen over de aanpak: “Mocht het sneller optrekken inderdaad negatief uitpakken dan zul je het moeten zoeken in betere bindmiddelen. De weg zal dan slijtvaster moeten worden. Het kan ook nog zijn dat elektrische auto’s asfaltwegen als het ware polijsten. Dan zal je iets moeten met stenen.”