Overgangsregeling bij overstap op schone bestelbus of vrachtwagen in zero emissie zones

elektrische auto

Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die rijden zonder uitlaatgassen (zero emissie zone). Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn krijgen via een landelijke overgangsregeling de mogelijkheid over te stappen op een uitstootvrije bestelbus of vrachtwagen.

Dation Rijschool Software

— Advertentie —

Met een overgangsregeling gaan de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto’s er het eerst uit. Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daar met diverse partijen uit onder andere de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord over bereikt. Voor de overstap naar een schone bestelbus of vrachtwagen zijn er fiscale voordelen en komen er subsidies beschikbaar.

Overgangsregeling

Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero emissie zone invoeren. Voorwaarde is dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen. Ondernemers die in zo’n zone moeten zijn en die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben krijgen, mede in het licht van de coronacrisis, wat langer de tijd. In 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto’s. Eind 2029 voor vrachtwagens. Daarmee wordt invulling gegeven aan de afspraak in het klimaatakkoord om in 2030 te zorgen voor 49% vermindering van de CO2-uitstoot.

Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is.

Aanschafkosten

Het kabinet wil ondernemers tegemoetkomen in de aanschafkosten, die nu nog hoger zijn voor een emissieloos busje of vrachtwagen. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor een subsidie. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen, die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.

“Verschillende gemeenten willen vanaf 2025 graag een zero emissie zone voor stadslogistiek invoeren", zegt Staatssecretaris Van Veldhoven. "Dat is een goede zaak voor het klimaat en onze longen. Ik vind het heel belangrijk dat we deze transitie samen in goede banen leiden. Veel ondernemers zitten in zwaar weer. Daarom vind ik het extra belangrijk dat we hen tegemoet komen bij de overstap naar een schoon busje of vrachtwagen. Door nu landelijke afspraken te maken is er duidelijkheid en tijd voor ondernemers en gemeenten om zich voor te bereiden.”