Plattelandsgemeenten gaan auto's delen

auto's straatbeeld

De twintig grootste plattelandsgemeenten gaan inzetten op de deelauto. Zij spraken dat deze week af met minister Stientje van Veldhoven (Milieu en Wonen). De twintig plattelandsgemeenten hebben hun handtekening gezet onder afspraken die moeten resulteren in 100.000 deelauto’s in 2021, met minimaal 700.000 gebruikers.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

De twintig plattelandsgemeenten sluiten samen met de gemeente Eindhoven, de regio Zuid-Limburg, vervoerregio Amsterdam en enkele brancheverenigingen aan bij bestaande afspraken, die zijn vastgelegd in het klimaatakkoord. 

De green deal autodelen 2.0 werd vorig jaar getekend door 40 gemeenten, provincies,  autoverhuur- en leasebedrijven, deelauto-aanbieders, stichting Natuur en Milieu en de Rijksoverheid. De city deal autodelen kent na deze week 20 deelnemers, en heeft specifiek als doel om elektrisch autodelen te bevorderen.

Stimuleren

In het pakket aan autodeelafspraken staan veel manieren om het autodelen te stimuleren. Zo belonen gemeenten autodelers door ze te laten kiezen wat ze met de vrijgekomen parkeerplekken willen doen, bijvoorbeeld meer groen of een speeltuintje. Autodeelbedrijven werken samen voor betere kennisdeling. 

Parkeren voor elektrische deelauto’s is op veel plekken gratis. En mensen die net hun rijbewijs halen kunnen autodelen gratis proberen. Daarnaast worden steeds meer auto’s gemaakt met opties die autodelen mogelijk maken, zoals open/sleutelloos verhuren.

Voordelen

Een auto staat in Nederland gemiddeld 23 uur van de 24 uur stil. Zonde van de ruimte en de stilstaande auto's, dacht het kabinet. Daarom streeft het naar meer deelautogebruik. 

Autodelen verlaagt de parkeerdruk, volgens het kabinet. Ook heeft autodelen voordelen voor het klimaat en de luchtkwaliteit; autodelers stoten gemiddeld 8-13% minder CO2 uit, en ook minder fijnstof en stikstof.

Gebruikers van deelauto’s geven aan dat kostenbesparing voor hen vaak een argument is. Deelauto’s komen vaak in de plaats van een eigen tweede auto. Autodelers besparen zich de aanschafkosten en vaste lasten. Door de lagere kosten wordt ook de overstap naar elektrisch rijden makkelijker. Bijkomend voordeel is dat autodelers in de stad zelf geen parkeervergunning hoeven aan te schaffen.

De gemeenten die toetreden:

Aa en Hunze
Berkelland
Borger-Odoorn
Bronckhorst
De Fryske Marren
Goeree-Overflakkee
Hof van Twente
Het Hogeland
Hollands-Kroon
Horst aan de Maas
Hulst
Medemblik
Midden-Drenthe
Opsterland
Ooststellingwerf
Peel en Maas
Schouwen-Duiveland
Sluis
Twenterand
Westerveld