Theorie-examen CBR: "Spieken is onmogelijk"

Spieken is onmogelijk. En je bepaalt je eigen tempo. Vanuit Eindhoven rolt het CBR het theorie-examen nieuwe stijl uit, zo valt terug te lezen in het Eindhovens Dagblad.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Simone Aben uit Eindhoven deed vrijdag voor de vijfde keer haar theorie-examen voor het B-rijbewijs. Ze mag met recht een ervaringsdeskundige genoemd worden. Voor het eerst kon ze deelnemen aan het examen nieuwe stijl, dat vrijdag in Eindhoven het licht zag. Simone is geslaagd! Juichend komt ze de examenruimte uit. De examenruimte is anders dan de vorige vier keren waar iedereen tegelijk dezelfde vragen krijgt. Nee, nu zat ze tussen twee schotten achter een touchscreen. Als ze een vraag had beantwoord, kreeg ze meteen de volgende vraag voor haar neus. Wachten tot de hele zaal klaar is met drukken hoefde dus niet meer. "Dit is ideaal"", glundert ze. "Je zit afgeschermd van de rest. En dat is fijn voor mij want ik heb faalangst. Daar had ik nu geen last van." Simone mag nu meteen haar praktijkexamen aanvragen. Daar is ze nu helemaal klaar voor.

Eindhoven de eerste

Eindhoven is de eerste CBR-locatie met het examen nieuwe stijl. Begin 2015 werken alle locaties op de nieuwe manier. Het nieuwe examen is veel individueler. Kandidaten loggen bij binnenkomst zelf in, leggen hun spullen in een kluisje en wachten tot hun nummer wordt omgeroepen. Als een kandidaat klaar is mag de volgende kandidaat naar binnen. "Je hoeft niet te wachten tot iedereen klaar is", vertelt Harold Bekhuis, manager divisie rijvaardigheid van het CBR.

Spieken is lastig

Maar er zijn meer voordelen. De 9 miljoen mensen die het oude examen deden, moesten altijd wachten tot er een zaal volgepland was voor hun examen. Vooral in de winter leidde dat bij A- en bromfietsexamens tot langere wachttijden.  Nu kan iemand die een bromfietscertificaat wil halen naast een vrachtautokandidaat zitten. Dat is niet alleen efficiënter, maar maakt tegelijk het spieken praktisch onmogelijk. Voordat je de ruimte betreedt, is al gecontroleerd of je geen zendapparatuur bij je hebt. Er zijn immers criminelen actief die je via een draadloze verbinding de juiste antwoorden in kunnen fluisteren. Camera's houden tijdens het examen de kandidaat doorlopend in de gaten. Een kandidaat die zakt, krijgt de volgende keer nooit dezelfde vragen. De computer onthoudt immers welke vragen je al hebt gehad.

Meteen resultaat

Nog een voordeel is dat je meteen na de laatste vraag ziet of je bent geslaagd. Zenuwachtig wachten op de uitslag hoeft dus niet meer. Zo kan het gebeuren dat de Helmondse Bregje van den Biggelaar glimlachtend de examenruimte uit loopt. Ze is geslaagd. Bregje is net teruggekeerd van een jaartje Argentinië. Haar vriendinnen hebben in dat jaar hun rijbewijs gehaald. Bregje is de enige uit haar vriendinnenclubje die nu examen nieuwe stijl kan doen. "Ik heb het oude dus nooit gedaan", zegt ze. Maar dit is wel prettig, omdat je je eigen tempo kunt bepalen.

Nog meer veranderingen op komst

Over een jaar gaat het examen opnieuw op de schop. De aanraakschermen worden dan pas ècht functioneel gebruikt, vertelt Bekhuis. "Je zou dan kunnen vragen in welke volgorde er voorrang verleend moet worden. En hopelijk kunnen we uiteindelijk bewegende beelden in de examens invoeren. Dit systeem is daar al klaar voor.