SWOV en RAI benadrukken belang gebruik ADAS tijdens rijopleiding

Onderzoek zelfrijdende ato

Het CBR maakte onlangs bekend in samenwerking met SWOV te onderzoeken of rijtaakondersteunende systemen wel of niet gebruikt worden bij het afrijden. En of ADAS al onderdeel is van de rijopleiding, sinds dit sinds 2016 op vrijwillige basis is toegestaan voor het B-rijbewijs Voor het onderzoek ondervraagt het CBR momenteel examinatoren en rijinstructeurs naar hun ervaringen met ADAS als onderdeel van de rijopleiding. Het SWOV en RAI-vereniging benadrukken het belang dat automobilisten meer bekend raken maken met rijtaakondersteunende systemen, om zo de verkeersveiligheid te blijven verbeteren. Zij verwachten dat het aantal verkeersslachtoffers verder zal afnemen met de introductie van rijassistentie.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Sinds begin jaren ‘70 is het aantal verkeersdoden enorm afgenomen. Vielen er in 1972 nog meer dan 3.000 doden, in 2017 is dit aantal gedaald naar ruim 600, vermeldt het SWOV op de website. SWOV-directeur Peter van der Knaap is blij met het resultaat: “Een prachtig resultaat dat niet alleen te danken is aan onze gezamenlijke inzet voor veiligere infrastructuur of het terugdringen van alcohol in het verkeer. Ook de auto-industrie heeft een belangrijke bijdrage geleverd door auto’s steeds veiliger te maken. In de afgelopen 10 jaar zijn nieuwe auto’s drie tot vier procent per jaar veiliger geworden.”

Letsel met 40 procent terugdringen

Ook RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck ziet de vooruitgang in de auto-industrie: “De auto-industrie blijft innoveren. In 2013 had 70 procent van alle nieuw verkochte auto’s de EuroNCAP botsproef ondergaan. Maar liefst 80 procent behaalde de maximale score van 5 sterren. Dat zijn ruim 233.000 nieuwe auto’s. We zijn er echter nog niet. De volgende stap om auto’s veiliger te maken is de overgang naar meer zelfrijdende auto’s met systemen die de rijtaak ondersteunen en de bestuurder waarschuwen en/of zelf ingrijpen in geval van een gevaarlijke situatie.” Het gecombineerd gebruik van systemen als ACC, Autonomous Emergency Braking (AEB) en Forward Collission Warning (FCW) kan het aantal kop-staartbotsingen met letsel zo’n 40 procent terugdringen.

ADAS in rijopleiding cruciaal

Ondanks de potentie van deze systemen, worden ze in de praktijk echter nog onvoldoende gebruikt. Slechts 5 tot 10 procent van de zakelijke rijders die deze systemen in hun auto hebben is hiervan op de hoogte, vermeldt SWOV. Bovendien moeten automobilisten leren omgaan met situaties waarbij ze zelf niet rijden maar wel toezicht moeten houden of de auto het zelf goed doet.