Van Romeinse zuil naar modern verkeersbord

Het Nederlandse verkeer wordt steeds drukker. Om zoveel weggebruikers in goede banen te leiden, zijn verkeersborden onmisbaar. Toch bestonden deze - nu zo vanzelfsprekende borden - vroeger niet. Hoe zijn de huidige borden tot stand gekomen? Wij hebben het uitgezocht. 

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Tegenwoordig zijn er naar schatting circa 1 miljoen verkeersborden in Nederland. Toch zijn deze behulpzame borden er niet altijd geweest. Het korte stukje geschiedenis hieronder vertelt het verhaal van de totstandkoming van verkeersborden. 

De tijd van de Romeinen

Verkeersborden bestaan al sinds de tijd van de Romeinen. De stenen pilaren gaven echter geen geboden, verboden of waarschuwingen aan, maar de afstand en richting naar Rome. De pilaren waren door het hele Romeinse rijk te vinden om reizigers van dienst te zijn. Alle inwoners van het Romeinse rijk wisten tevens hoe ver ze van hun hoofdstad verwijderd waren. 

Terug naar Nederland

Het is de vraag waar en wanneer het eerste verkeersbord in Nederland te vinden was. Verschillende gemeentes claimen het eerste officiële verkeersbord van het land te hebben. Zo had het Noord-Hollandse Bergen een uit 1932 afkomstig, in beton ingelegd, verkeersbord. Dit verkeersbord gaf een auto en motorfiets weer. Naar verluid heeft de toenmalige burgemeester dit laten plaatsen omdat hij last zou hebben van het opkomende gemotoriseerde verkeer. 

1908 – internationale afspraken

In het jaar 1908 werden, tijdens het International Road Congres, de eerste afspraken omtrent internationale verkeersborden vastgelegd. Verkeersborden die wij nu kennen,  stammen af van deze afspraken. Verkeersborden werden tijdens het congres in verschillende categorieën ingedeeld, van verboden tot verplichtingen en informatie. Het uiterlijk van de borden werd voor de laatste keer vastgesteld in 1968, tijdens de Vienna Convention on Road Signs and Signals. Dankzij deze verdragen zijn in de meeste landen ter wereld de belangrijkste borden grotendeels hetzelfde en dus makkelijk te herkennen.  

Informatiemateriaal van het CBR

In 1934 begon het CBR met het uitdelen van informatiemateriaal waarop de verschillende verkeersborden te zien waren die in Nederland voorkwamen. Tijdens het praktijkexamen kregen kandidaten vragen over deze verkeersborden. Het schriftelijk theorie-examen startte in 1963. Het kennen van verkeersborden speelde toen een grote rol. Het oefenen van de theorie werd daardoor steeds belangrijker.