Verkeer 35 procent sneller met ‘connected’ autonome auto’s

Een vloot van zelfrijdende en connected auto’s kan de totale verkeersstroom met minimaal 35 procent verbeteren. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Cambridge.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

De onderzoekers programmeerden een vloot van aangepaste schaalmodellen om op een tweebaans weg te rijden, en observeerden hoe de verkeersstroom zou veranderen als één van de auto’s tot stilstand zou komen. “Wanneer de auto’s niet met elkaar in contact stonden en niet samenwerkten ontstond er al snel een file achter de auto die was stilgezet, omdat de andere auto’s niet soepel konden passeren vanwege het achteropkomende verkeer. De verkeersstroom werd in zijn totaliteit trager. Dat zie je nu in de dagelijkse praktijk ook gebeuren.”

Toename verkeersveiligheid

Maar, zo laat de universiteit in een verklaring weten, wanneer de auto’s wel samenwerken en er eentje op de rechterrijstrook tot stilstand komt stuurt deze een bericht naar de anderen. De auto’s op de linkerrijstrook (vertaald naar een situatie met rechtsrijdend verkeer) gaan dan ook langzamer rijden om het verkeer op de rechterbaan de gelegenheid te geven de stilstaande auto te passeren. Ook in andere situaties passen de zelfrijdende auto’s zich zo aan dat het verkeer als collectief er beter van wordt. “We hebben ook een normale auto aan de vloot toegevoegd met als opdracht aan de bestuurder (via een joystick) om agressief rond te rijden. Je ziet de autonome auto’s dan ruimte maken voor deze bestuurder wat de verkeersveiligheid ten goede komt.”

Samenwerken belangrijk

De resultaten van het onderzoek zijn afgelopen weekend gepresenteerd tijdens de International Conference on Robotics and Automation (ICRA) in Montréal. Ze kunnen nuttig zijn in studies naar manieren waarop autonome auto’s met elkaar communiceren, en met auto’s die worden bestuurd door een mens. “Autonome auto’s kunnen verschillende problemen oplossen die je vooral in stedelijke gebieden ziet, maar daarvoor moeten ze wel met elkaar samenwerken,” laat Michael He weten, de student aan het St John’s College die het algoritme voor het experiment ontwierp.

Meer via »