Vernieuwde WRM-bijscholing ADAS met e-learning en praktijk

De Verkeersacademie

De ontwikkeling van ADAS gaat in een rap tempo. Al lijkt autonoom rijden nog erg ver weg, zien we wel de enorme opkomst van rijtaakondersteunende middelen. Van parkeerhulp tot adaptive cruise control; ADAS spelen een steeds grotere rol in de auto. Tegelijkertijd blijkt uit onderzoek dat bestuurders steeds vaker teveel vertrouwen op deze technische hulpmiddelen, zelfs als ze niet precies weten hoe ze werken. Dit levert gevaarlijke situaties op. Daar ligt een belangrijke rol voor de rijinstructeur.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Waar ADAS ontwikkeld worden om de verkeersveiligheid te vergroten blijkt dit nog niet het geval. Bestuurders weten vaak niet voldoende hoe de ADAS werken, weten niet hoe ze moeten ingrijpen als er technisch iets mis gaat en gaan niet op de juiste manier om met de rijtaakondersteunende middelen.

Bijscholing met e-learning

De VerkeersAcademie vindt het belangrijk dat instructeurs voorin de trein zitten bij de nieuwste ontwikkelingen en niet in het laatste wagonnetje bungelen. Daarom introduceren zij op 5 juli de vernieuwde bijscholing op het gebied van ADAS. Gijs Kantelberg, directeur van de VerkeersAcademie: ”Wij zijn er trots op deze vernieuwde bijscholing aan te bieden. Die zorgt ervoor dat instructeurs leren door te ervaren en te doen. In de nieuwe bijscholing bieden wij ter voorbereiding e-learning aan. Hierdoor komen instructeurs goed voorbereid naar de bijscholing en weten wij tevens waar de belangrijkste leerpunten zitten. De online content biedt daarnaast een goed naslagwerk, instructeurs hebben na de bijscholing nog een jaar lang toegang tot de online leeromgeving.”

Grote voordelen e-learning

Kantelberg ziet grote voordelen in het gebruik van e-learning: ”De e-learning telt niet mee voor de bijscholing, dat staat het IBKI niet toe en wij blijven binnen de door IBKI gestelde marges. E-learning heeft echter wel degelijk grote voordelen. Het leereffect van e-learning is groot, constateren wij. Wij zien de slagingspercentages stijgen bij onze studenten sinds wij e-learning combineren met klassikale lessen. Instructeurs komen beter voorbereid naar de les en wij kunnen van tevoren ook in kaart brengen waar we meer aandacht aan moeten besteden. Bijscholingen worden bij ons dan ook goed gewaardeerd, met een 8,5 gemiddeld, terwijl er landelijk nogal wat kritiek is op de WRM-bijscholing. Ondanks dat wij ons hierop niet aangesproken voelen, willen er wel aan bijdragen de bijscholing te blijven ontwikkelen en verbeteren. ”

In de middag in een Tesla

De vernieuwde bijscholing biedt meer dan het toegevoegde e-learningtraject. Kantelberg: ”Deelnemers aan de bijscholing krijgen ‘s middags een uitgebreide demonstratie van diverse ADAS in een gloednieuwe Tesla. Een ervaren instructeur laat de werking uitgebreid zien. Ons inziens is het erg belangrijk dat een instructeur met eigen ogen ziet hoe de ADAS werken en dit ervaren. Niet alleen de kansen, maar ook de beperkingen. Wat ons betreft eindigt de scholing van instructeurs dan ook niet bij deze bijscholing maar is dit slechts een eerste stap in de opleiding naar gecertificeerd ADAS-instructeur."

Eerste stap tot ADAS-instructeur

De VerkeersAcademie heeft namelijk veel meer in petto. Kantelberg: ”Per 1 september wordt deze bijscholing ook opgenomen in de basisopleiding rijinstructeur bij De VerkeersAcademie. Deze bijscholing is de eerste stap in het leertraject voor bestaande rijinstructeurs. De tweede stap is een praktijkopleiding op het gebied van ADAS. Tijdens deze eendaagse opleiding gaat de instructeur zelf rijden met ADAS, zodat hij zich echt eigen kan maken met de rijtaakondersteuning. Tijdens de derde, en laatste stap, richten wij ons op het gebruik van ADAS tijdens de rijles. Hoe leer je je leerling nu hoe hij inparkeert met een camera? En hoe leer je het gebruik van adaptive cruisecontrol aan? De nadruk ligt op ervaren en leren door te doen.”

Nu voor slechts 200 euro

De bijscholing van 5 juli wordt, ondanks alle verbeteringen en de praktijkdemonstratie, nog aangeboden voor slechts 200 euro, na deze datum zal de bijscholing 299 euro kosten. Het online naslagwerk blijft maarliefst 12 maanden toegankelijk. De e-learning is ook los toegankelijk voor instructeurs die op de hoogte willen blijven van de laatste ontwikkelingen.

Aanmelden voor de bijscholing van 5 juli in Nieuwegein kan hier.