Verkeerscampagne 'Bob' bijna 15 jaar actief

Morgen viert de landelijke verkeerscampagne Bob zijn vijftiende verjaardag. De campagne heeft tot doel om mensen bewust te maken van de gevaren van het rijden onder invloed van alcohol. Is dit gelukt?

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Onder invloed

Het gebruik van alcohol in het verkeer is een hardnekkig probleem. Alcohol is namelijk één van de belangrijkste factoren in verkeersongevallen. Cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) laten wel een afname op dit gebied zien. Toch zorgen bestuurders die onder invloed aan het verkeer deelnemen nog steeds voor ongeveer 75 tot 140 verkeersdoden in Nederland. 

Bob jij of Bob ik?

Het idee voor de campagne is afkomstig uit België. Daar werd in 1995 door het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid een soortelijke campagne ingezet. Nederland ontwikkelde in 2001 een eigen variant onder de slogan ‘Bob jij of Bob ik?’. 

Resultaten

De campagne wist al snel aan populariteit te winnen en de term ‘Bob’ kwam zelfs in de Dikke Van Dale met de omschrijving: “iem. die tijdens het stappen geen alcohol drinkt om zo zijn vrienden naar huis te kunnen rijden: wie is vanavond de bob?” Naast een vermelding in het woordenboek is ook de situatie op de weg veranderd. Het aantal overtreders is gehalveerd sinds de start van de campagne vijftien jaar geleden. In 2015 had 1,7 procent van de gecontroleerde automobilisten teveel gedronken, in 2002 was dit nog 4 procent. 

Alcohol op de weg

Ondanks de campagne rijden er jaarlijks nog tussen de 90.000 en 125.000 zware alcoholovertreders rond in het verkeer. Minister Schultz gaf aan dat ze zich naast handhaving en educatieve maatregelen in blijft zetten om het rijden onder invloed nog verder af te laten nemen.