Waarom adas nauwelijks worden gebruikt

Bikescout Veenendaal

Rijtaakondersteunende systemen komen steeds vaker voor in de auto's. Maar in de meeste gevallen worden deze systemen nooit gebruikt. Het is onwetendheid. Vandaar ook dat wordt opgeroepen om ADAS ook in de rijopleiding en, nog beter, in het rijexamen moet worden opgenomen.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

In de nieuwste modellen kunnen wel 50 hulpsystemen zijn ingebouwd. Cruisecontrol en navigatie zijn daarvan de bekendste voorbeelden. Die worden dan ook door bijna iedere automobilist gebruikt. Maar andere systemen staan vaak uit. Bewust, omdat mensen last hebben van de piepjes en de lampjes. Of onbewust, omdat bestuurders niet weten dat de systemen zijn ingebouwd..

Verkeersveiliger?

Sommige onderzoekers roepen op om ADAS breed in te zetten, omdat het zou bijdragen aan de verkeersveiligheid. Marjan Hagenzieker, hoogleraar Verkeersveiligheid aan de TU Delft, is wat voorzichtiger. "Er is nog vrij weinig bekend over de effecten van automatische rijtaakondersteuning, want er is amper grootschalig onderzoek naar gedaan. Bij testsituaties en simulaties blijkt wel een voordeel voor de verkeersveiligheid. Maar in de praktijk hebben we dat nog niet heel breed kunnen meten, omdat de meeste auto's zulke systemen nog niet aan boord hebben."

Hagenzieker pleit voor betere voorlichting. "Als mensen uitleg krijgen over de systemen dan worden ze vaker gebruikt. Dealers kunnen bijvoorbeeld betere voorlichting geven. Maar ook in de rijles moet er aandacht voor zijn. Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) bekijkt nu hoe ze dat kunnen doen. Probleem is daarbij dat er inmiddels ook een wildgroei aan systemen en namen daarvoor is. Dat maakt het lastig."

Hagenzieker pleit voor betere voorlichting. "Als mensen uitleg krijgen over de systemen dan worden ze vaker gebruikt. Dealers kunnen bijvoorbeeld betere voorlichting geven. Maar ook in de rijles moet er aandacht voor zijn. Het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) bekijkt nu hoe ze dat kunnen doen. Probleem is daarbij dat er inmiddels ook een wildgroei aan systemen en namen daarvoor is. Dat maakt het lastig."

Weet jij het wel?

Weet jij wel welke hulpsystemen er zijn? En weet je dan ook hoe je die moet gebruiken? En of je de hulpsystemen ook tijdens de rijopleiding in mag zetten? Antwoord op deze en nog vele andere vragen krijg je tijdens de WRM-bijscholing ADAS. Bekijk hier de mogelijkheden.

Lees het hele artikel op NOS.nl »