Wanneer komt de zelfrijdende auto?

autonome auto zelfrijdende

De zelfrijdende auto komt er nu al jaren echt bijna aan. Maar inmiddels wachten we nog steeds op de eerste echt autonome auto. Is de zelfrijdende auto een te geavanceerde droom?

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Een paar jaar geleden waren toonaangevende merken uit de auto-industrie er nog laaiend enthousiast over. Het zou nog vijf, hóóguit zeven jaren duren voordat iedereen met een zelfrijdende auto kon pronken. De Volkskrant schreef er een groot artikel over afgelopen week.

Er was veel progressie gemaakt rondom kunstmatige intelligentie (AI.) Zelflerende computersystemen werden beter, laserscanners konden de omgeving vastleggen. Die vooruitgang ging zo snel dat de topmensen in de industrie het erover eens waren. Het zou niet lang meer duren. Maar we wachten nog steeds.

Investeringen

De Volkskrant schrijft:
Er volgden indrukwekkende investeringen om de race naar autonoom rijden te winnen. Degene die als eerste de technologie in de vingers had, zou immers een enorm marktvoordeel behalen op de concurrentie. Dus werden enorme bedragen vrijgemaakt voor de robotauto. In 2017 stak Ford 1 miljard dollar in het jonge bedrijf Argo AI. Toyota investeerde in 2015 1 miljard dollar in een onderzoeksinstituut voor robotauto’s. Volvo stak in 2016 300 miljoen in Uber, dat toen nog een veelbelovende speler leek op het gebied van zelfstandig rijdende voertuigen. Hyundai pompte in 2016 1,7 miljard dollar in de ontwikkeling van autonome voertuigen.

Ook in maatschappelijk opzicht bood de robotauto financieel voordeel: als het aantal botsingen met 90 procent daalde (autonome auto’s zijn per definitie betere chauffeurs, was het idee; ze drinken niet, ze vallen niet in slaap en ze kijken geen Harry Potterfilms tijdens het rijden), zou dat de Amerikaanse economie 190 miljard dollar schelen, berekende McKinsey & Company in 2012. Elk jaar opnieuw.

Lastige techniek

Maar de techniek bleef achter, gaat het artikel verder. Wetenschappers gespecialiseerd in AI toonden zich minder optimistisch over de snelheid waarmee de zelfrijdende auto op ons afkwam. ‘Dit is een ongelooflijk lastig op te lossen probleem’, zei Philip Koopman, hoogleraar computerwetenschap aan de Amerikaanse Carnegie Mellon University, in 2016 tegen de Volkskrant. Onderzoekers van de universiteit reden al in 1995 een autonome auto dwars door de VS. ‘98 procent van de tijd deed de computer het werk. Je zou kunnen zeggen dat we al twintig jaar bezig zijn met die laatste 2 procent.’

Zelfs als de autonome auto het in 99,99 procent van de gevallen goed doet, is er een probleem: ‘99,99 procent klinkt goed, niet?’, aldus Koopman destijds. ‘Behalve als jij de tienduizendste voetganger bent die hij over het hoofd ziet.’

Hier schuilt een probleem: niemand weet precies hoe ver de techniek momenteel is. Om te weten of een robotauto 20 procent veiliger is dan een menselijke bestuurder, zouden robotauto’s acht miljard kilometer moeten afleggen, berekende onderzoeksinstituut Rand Corporation destijds. Vertaald: honderd zelfrijdende auto’s zouden 24 uur per dag gedurende een periode van 225 jaar moeten rondrijden om de stelling te bewijzen.

Verwachting

Ook Gijs Kantelberg van De Verkeersacademie is sceptisch over de verwachting van de zelfrijdende auto. "Als je de berichten van autofabrikanten moet geloven, dan is de zelfrijdende auto er morgen. Omdat ik er alles van wilde weten heb ik in juli deelgenomen aan het symposium over de zelfrijdende auto in Orlando." Op dat symposium kwamen wetenschappers, onderzoekers en andere experts van over de hele wereld bijeen, die presentaties, demonstraties en workshops hielden over de zelfrijdende auto. "Ik had feitelijk maar 1 vraag: wanneer komt de zelfrijdende auto er? "If ever", was het antwoord. Maar als het zover komt dan zou het hen verbazen dat dat voor 2070 zou zijn."

Doordat er een aantal crashes waren met onder andere Tesla, is er ook op een maatschappelijk vlak onrust. In hoeverre is de auto zelfrijdend? Kantelberg weerlegt het idee van een futuristische auto die alles zelf kan beslissen. "Ik heb het tegenwoordig over de meerijdende auto. De term 'zelfrijdende auto' wekt verwachtingen die niet reëel zijn. Dan verwacht je een Michael Knight die K.I.T.T. oproept via zijn horloge. De auto zal wel meer assisteren. Nog niet zozeer door rijtaken over te nemen, maar meer dat hij meekijkt met je, waardoor de kans op een ongeval kleiner wordt."

Verwacht geen Michael Knight praktijken die K.I.T.T. oproept via zijn horloge.

Vertrouwen

De conclusie van het artikel is dat de autonoom rijdende auto op termijn haalbaar moet zijn op de snelweg, maar in de binnensteden van Parijs of Amsterdam zijn weg niet kan vinden door complexe verkeerssituaties. In die situaties ben je als mens nog steeds zelf verantwoordelijk. Misschien word het takenpakket van de bestuurder zelfs wel uitgebreider?

"Van jou als bestuurder wordt inderdaad meer verwacht", vertelt Kantelberg. "Dat je kunt autorijden, maar ook dat je alle systemen kunt gebruiken, begrijpen en interpreteren. Dat heeft logischerwijs gevolgen voor de gewone rijopleiding, maar rijscholen kunnen ook ervaren automobilisten gaan scholen. Want door onwetendheid schakelen 6 van de 7 automobilisten de rijassistenten uit. Dan bereik je dus niet waar die systemen voor gebouwd zijn: de veiligheid verbeteren."

Gijs Kantelberg heeft een column over zijn bezoek aan het symposium in Orlando geschreven. Dat kun je hier lezen: https://www.linkedin.com/pulse/de-zelfrijdende-auto-komt-er-voorlopig-nog-niet-dit-gijs-kantelberg/