Wat zijn de grootste gevaren voor fietsers in Nederland?

Nederland heeft het meest aantal kilometers aan fietspaden ter wereld maar hoe zit het met de veiligheid voor fietsers. Is Nederland een veilig fietsland? Meer dan de helft van de verkeersgewonden die in het ziekenhuis beland blijkt fietser te zijn, waaronder het merendeel 50-plussers, dit blijkt uit onderzoek van het SWOV.

VekaBest verkeersleermiddelen - 2

— Advertentie —

Fietsongevallen: waar liggen de oorzaken?

Ondanks het feit dat auto’s het dodelijkste gevaar voor fietsers vormen, vallen de meest ernstige gewonden tijdens fietsongelukken waarbij geen enkel motorvoertuig is betrokken. Bij één derde van de ongevallen botste een fietsende 50-plusser tegen een andere langzamere verkeersdeelnemer en 75-plussers bleken vooral betrokken bij valpartijen. Meer dan 39% van de slachtoffers kwam ten val op een elektrische fiets.

Ruim een kwart van de ongelukken komt door te smalle fietspaden en fietsstroken, aldus SWOV. Maar ook de fietsers en fietsenmakers gaan niet vrijuit. Een te hoog afgesteld zadel zorgt ook voor ongelukken omdat een fietser de grond niet kan aanraken als de fiets tot stilstand komt. 

De allergrootste gevaren voor fietsers
  • Fietser raakt in problemen door mensen die niet aan het verkeer deelnemen: een fietser wordt per ongeluk geraakt door een autoportier of iets dat plotseling voor zijn wielen valt.
  • Fietser raakt uit balans op een helling als hij bijvoorbeeld plotseling moet afremmen voor een andere weggebruiker. Hij verliest zijn evenwicht en valt.
  • Fietser botst tegen een trottoirband of belandt in de berm. De fietser raakt de macht over het stuur kwijt. 
  • Fietser wordt verrast door paaltje in het wegdek en komt ten val. 
  • Fietser wordt afgeleid en botst op een tegenligger of valt in de berm. Of doordat een fietser omkijkt en op de verkeerde weghelft terecht komt.
  • Fietser ziet door de bomen het bos niet meer: werkzaamheden worden onduidelijk aangegeven of een scherpe bocht volgt direct op een steile helling.
  • Fietser krijgt of verleent geen voorrang op onoverzichtelijke kruisingen. Twee fietsers zien elkaar te laat en botsen. 50-plussers zijn vaak de dupe hiervan. 

    Bron: www.anwb.nl