Zelfrijdende auto is geen bedreiging voor de rijschoolbranche

Afgelopen dinsdag werden rijschoolhouders gerustgesteld. De zelfrijdende auto zal voorlopig geen bedreiging vormen voor de rijschoolbranche en volgens Jan Wouters, onderzoeker bij Automotive Nederland moeten wij ons niet laten leiden door voorspellingen van trendwatchers.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Het BOVAG Symposium over de zelfrijdende auto werd door Arno Smits geopend. “De tijd zal laten zien of de zelfrijdende auto een kans, bedreiging of uitdaging is voor onze branche.”- aldus Smits. Ontwikkelingen die afgelopen decennia hebben plaatsgevonden, zijn in het verleden ook niet altijd met open armen ontvangen, maar dergelijke innovatie brengt ook voordelen met zich mee. Als branche moeten wij volgens Smits niet alleen de nadelen zien, maar ook de voordelen die er zeker zijn op het gebied van verkeersveiligheid.

Het gaat nog jaren duren

Jan Wouters, van Automotive Nederland nam BOVAG-leden mee naar de geschiedenis van de auto-industrie vanaf het begin van de jaren negentig en alle ontwikkelingen die afgelopen jaren hebben plaatsgevonden. Hij heeft met humor en empathie rijschoolhouders laten weten dat de auto-industrie vooral bezig is met innovatie, maar nog lang niet alles heeft voorbereid als het gaat om de komst van de zelfrijdende auto. 

“Voorspellingen zijn absurd”

Voorspellingen die gedaan worden door autofabrikanten zijn in het verleden ook niet altijd uitgekomen. Sterker nog, Wouters benadrukt het feit dat dergelijke voorspellingen absurd zijn en vooral door trendwatcher ‘s worden verspreid om het publiek te “triggeren”. 

Wouters legt uit dat er twee soorten zelfrijdende auto’s worden gemaakt: de “autonomous car” en de “cooperative car”. De eerste variant communiceert niet met andere auto’s op de weg, dat is de welbekende Google auto. De coöperatieve variant doet dat wel. Onderzoek laat zien dat auto’s die met elkaar communiceren op de weg, filevorming kunnen voorkomen. Jan Wouters denkt dat deze variant tussen 2025 – 2030 op de markt wordt gebracht. In welke mate de consument deze ontwikkeling zal volgen, blijft onduidelijk en moeilijk voorspelbaar. 

Juridisch aspect

Volgens Frans Bastiaansen, manager van BOVAG-rijscholen, blijft de mens voorlopig juridisch verantwoordelijk, hierdoor zullen mensen vooralsnog een rijbewijs nodig hebben.

“De wereld gaat veranderen, dat is zeker maar wij zien geen enkele reden voor paniek. Wij denken dat er altijd behoefte blijft aan verkeerseducatie, in welke vorm dan ook. We moeten wel zorgen dat we op alle nieuwe ontwikkelingen aangesloten blijven zodat we op tijd kunnen schakelen. BOVAG volgt alle ontwikkelingen op de voet en zal, als de contouren van de nieuwe werkelijkheid concreter worden, samen met leden een plan de campagne smeden.”- aldus Frans Bastiaansen.