Zelfrijdende vrachtwagens gaan de snelweg op in België

Op de Belgische snelweg zullen vanaf volgende maand de eerste zelfrijdende vrachtwagens rond gaan rijden. Tijdens het testproject rijden de vrachtwagens in groepjes. Het eerste voertuig bepaalt de route en snelheid, de andere volgen deze leider automatisch.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

In april zullen de eerste zelfrijdende vrachtwagens de Belgische wegen op gaan. Dit is een primeur. Vrachtwagens van Volvo, Iveco en DAF doen mee aan het testproject dat verdere discussie over de wetgeving op dit gebied op gang moet brengen.

Platooning

Gedurende het testproject zullen groepjes vrachtwagen rond gaan rijden. De vrachtwagens gaan hierbij de snelheid en bewegingen van de voorste vrachtwagen volgen, ook wel platooning genoemd. Om alle communicatie in goede banen te leiden wordt gebruik gemaakt van GPS, radar en wifi. In alle vrachtwagens zullen bestuurders zitten die enkel nog moeten sturen. De snelheid, het remgedrag en andere manoeuvres worden precies op elkaar afgestemd.

Voordelen

Het testproject roept veel vragen op. Vooral op het gebied van veiligheid. Testen in het buitenland hebben echter aangetoond dat het project voordelen oplevert voor de verkeersveiligheid, aldus Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). De vrachtwagens zorgen verder voor een betere doorstroming, benutten de wegcapaciteit beter en zijn beter voor het milieu (verbruik en CO2-uitstoot gaan omlaag). Het systeem kan ervoor zorgen dat onderlinge snelheidsverschillen verminderen en het verkeer minder van rijstrook wisselt. De kans op incidenten neemt daardoor af. 

Een test

Op dit moment mogen zelfrijdende voertuigen nog niet de weg op. Het zal nog enkele jaren duren voordat dit echt zo ver is, aldus Krista Walsh, woordvoerdster van Volvo Trucks. Wat ook moeilijkheden op kan leveren is het Belgische wegennet. Vooral het grote aantal op- en afritten kan problemen op gaan leveren. Hoe de vrachtwagens omgaan met plotselinge bewegingen van andere weggebruikers is daarnaast een belangrijke vraag. Het project in april moet uitwijzen hoe de vrachtwagens met deze situaties omgaan.

Bron: VTM

Afbeelding: VTM