ANWB: Nieuwe CO2-meting mag niet leiden tot hogere kosten consument

Onlangs werd bekend dat de nieuwprijs van veel auto´s dit jaar omhoog gaat omdat de CO2-uitstoot van die auto’s hoger beoordeelt wordt, door een nieuwe manier van testen. Samen met de branche wil de ANWB nu in overleg met de overheid, omdat er is toegezegd dat er geen verhoging van BPM zou plaatsvinden door de omschakeling van NEDC naar WLTP. De invoering van een nieuwe typegoedkeuringstest mag voor de consument niet tot hogere kosten leiden, vindt ANWB.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

De meting om de CO2-uitstoot vast te stellen is onlangs veranderd. Deze is realistischer en nauwkeuriger dan de oude meting. De oude meetcyclus (NEDC) voldeed niet meer. Het was een laboratoriumtest. Deze test zorgde voor erg lage verbruikscijfers die in de praktijk haast niet gehaald werden. Het verschil tussen de fabrieksopgave en het verbruik in de dagelijkse praktijk kon oplopen tot wel 40 procent. Dat leverde veel klachten van consumenten op, die pleitten voor een realistischer meetmethode.

 

Nieuwe test methode

Vanaf september 2017 worden nieuwe auto's volgens de WLTP getest (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Die geeft een meer realistische uitslag. Deze valt bijna in alle gevallen hoger uit dan bij de NEDC. Hierdoor stijgen ook de prijzen van de auto’s doordat de aanschafbelasting BPM mede gebaseerd is op de hoogte van de CO2-uitstoot. Hoe hoger de uitstoot, des te meer belasting er bij de aanschaf moet worden betaald.

Definitieve oplossing

De staatssecretaris van Financiën Menno Snel en de Rai Vereniging, de belangenbehartiger van de Nederlandse auto-importeurs, gaan binnenkort in gesprek over deze prijsstijging. Bij overleg over de invoering van WLTP is door het Ministerie van Financiën te kennen gegeven dat er geen sprake zou zijn van een BPM-verhoging. De volgens WLTP gemeten CO2 wordt tijdens de overgangsperiode teruggerekend naar een CO2 waarde die volgens de NEDC van toepassing zou zijn. Het is nog de vraag hoe de definitieve oplossing eruit gaat zien.