Autofabrikanten vertragen introductie elektrische auto’s om diesels te slijten

Het milieu-instituut Transport & Environment in Brussel beschuldigt autofabrikanten ervan de introductie van schonere hybride en elektrische voertuigen uit te stellen tot de huidige voorraad diesels is verkocht. Dat meldt het AD vandaag.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Het milieu-instituut Transport & Environment is een in Brussel gevestigde organisatie die zich bezighoudt met milieuvraagstukken in de Europese auto- en transportsector. Zij stellen dat autofabrikanten de introductie van elektrische auto’s expres vertragen om zo eerst de voorraad diesels te kunnen verkopen.

CO2-uitstoot kon al eerder omlaag

In 2021 moeten alle autofabrikanten de gemiddelde CO2-uitstoot van hun personenauto's terugbrengen tot maximaal 95 gram per kilometer. Volgens Transport & Environment liggen alle serieuze automerken, behalve Fiat, op koers om die doelstellingen te halen. De introductie van de schonere voertuigen had, zo wordt beweerd, alleen al veel eerder gekund. Als fabrikanten de boel niet zouden vertragen om op die manier hun winst te maximaliseren met bestaande SUV's en diesels.

Autofabrikanten zijn schaamteloos

Op dit moment zijn er slechts twintig elektrische auto's te koop in Europa, terwijl dit er in 2021 meer dan honderd zullen zijn. Greg Archer, directeur schone voertuigen bij de milieuorganisatie legt uit in het AD: ,,Autofabrikanten zijn schaamteloos, ze zeuren dat ze hun CO2-doelstellingen niet kunnen halen. Ze zeggen dat dit komt door de dalende dieselverkoop, terwijl ze oude, inefficiënte, krachtige SUV's pushen om hun winst te maximaliseren. De consument en het milieu betalen daarvoor de prijs."

Lees hier ook het artikel in het AD »