Nieuws voor rijscholen

Tweedehands occasions

Een tweedehands lesauto kopen: wij geven je tips

donderdag 09 februari 2017

Een tweedehands lesauto kopen kan een spannende gebeurtenis zijn. Je wilt tenslotte geen kat in de zak kopen. Om je goed op weg te helpen, volgen hier tips die je helpen bij het kopen van een occasion.

Dation Rijschool Software (advertentie)

Eerste indruk

Kom je online een advertentie tegen die je bevalt, bekijk dan alle autogegevens van de advertentie. Kijk daarbij goed naar hoelang de auto al in bezit is en hoeveel eigenaren het voertuig al heeft gehad. Dit kun je gratis opvragen via de website van de RDW. Als een particulier de auto na drie maanden alweer weg doet, dan is de kans groot dat er wat mis is. Vergelijk ook de vraagprijs met auto’s van hetzelfde model, bouwjaar en/of met hetzelfde aantal kilometers. Zo weet je daarna zeker of de koop realistisch is, of te mooi om waar te zijn. Vraag tot slot altijd waarom degene zijn/haar auto verkoopt. Besluit je na het krijgen van alle informatie om de auto te gaan bekijken, neem dan altijd iemand mee die al ervaring heeft bij het kopen van een auto.

Controleer de gegevens

Vraag bij aankomst de verkoper zich te identificeren en controleer of de naam op het kentekenbewijs overeenkomt met de naam op het identiteitsbewijs. Controleer ook meteen of het chassisnummer op het kentekenbewijs overeenkomt met dat achter de voorruit of onder de motorkap. Klopt het niet, dan kan het zomaar zijn dat de auto gestolen is. Vraag ook naar onderhoudsboekjes.

Buitenkant auto

Als alles klopt, ga je verder met het controleren van de buitenkant van de auto. Begin met het nalopen van de naden van de deuren, achterklep en motorkap. Deze horen mooi recht te lopen. Zie je ergens een naad die schuin loopt of ongelijk loopt, dan kan het zo zijn dat de auto in het verleden eens schade heeft gehad. Vraag hiernaar. Controleer de banden op profiel en of de banden alle vier hetzelfde zijn. Ga vervolgens na of je ergens roestplekken ziet, deze komen vooral voor op de wielkasten, bumpers, dorpels en rondom de achterklep. Ook is het belangrijk om na te gaan of er nergens lekkage is. Dit komt het meest voor in de kofferbak (onder het reservewiel) en in de voetruimte voorin. Ruik je een muf geurtje bij het instappen? Dan is er wellicht een lekkage (geweest).

Onder de motorkap

Het is natuurlijk ook erg belangrijk om onder de motorkap te kijken. Controleer daarbij allereerst de aansluitingen van het koelsysteem. Zie je groene uitslag? Dan is er lekkage. Kijk ook even in het koelvloeistofreservoir of de vloeistof helder oogt. Zie je er olie in drijven? Dan kan dat duiden op een lekke pakking in het motorblok. Dat laten repareren gaat je minstens 600 euro kosten. Bekijk ook het motorblok goed. Is het blok vet of zie je druppels aan de buitenkant? Dan is er een grote kans aanwezig dat de motor olie lekt. Mocht het motorblok juist opvallend schoon ogen voor een tweedehandse occasion, dan is het verstandig om deze na de proefrit nog een keer te controleren.

De proefrit

Mocht je merken dat de verkoper van te voren al de motor warm heeft laten lopen, dan kun je jezelf afvragen waarom hij dat gedaan heeft. Wellicht dat de motor koud opstartproblemen heeft? Daarnaast hoort de motor regelmatig en zonder onderbrekingen te draaien. Dit weet je als de auto probleemloos start, je geen bijgeluiden en tikken hoort en de auto stationair loopt. Daarbij hoort het toerental niet te schommelen. Controleer ook de uitlaat door je voet erop te plaatsen als het voertuig stationair loopt. Hoor je gesis onder de auto vandaan komen? Dan is er een kans dat de uitlaat lekt. Vergeet ook niet om de kleur van het uitlaatgas te bekijken. Deze hoort vrijwel kleurloos te zijn. Zie je blauw uitlaatgas en is de binnenkant daarbij zwart en vettig? Dan kan dat duiden op veel olieverbruik en dat betekent over het algemeen dat de motor in een slechte staat verkeert. Zie je witte of grijze uitlaatgassen en heeft het motorblok daarbij een groene uitslag? Dan kan dat duiden op een lekkage in het koelsysteem. Als je eenmaal aan het rijden bent is het belangrijk om op geluidjes te letten die je hoort tijdens het rijden over hobbels, drempels en in bochten. Vreemde geluiden betekenen slijtage. Let daarbij goed op het schakelen. Dit moet soepel en zonder geluiden gaan. Moet je de koppeling ver laten opkomen? Dan kan het zijn dat de koppeling versleten is. Houd tijdens je proefrit ook de toerenteller goed in de gaten. Loopt de auto vloeiend door de toeren of hapert het bij bepaalde toerengetallen? Verder moet het dashboard goed werken. Loop alle waarschuwingslampjes na en check of alle knoppen, de ruitenwisser, verlichting, airco en andere functies werken. Test tot slot of de auto stabiel op de weg ligt. Dat doe je door het stuur los te laten en even hard op de rem te trappen. Trekt de auto niet opzij dan zit je goed.

BTW- of marge-auto

Koop je een occasion, let dan op dat het een BTW auto is. Koop je namelijk een marge-auto dan is het niet mogelijk om de BTW terug te vorderen.

Koop je onverhoopt toch een marge-auto, dan kun je na de aankoop geen BTW terugvorderen bij de belastingdienst. Echter, op het moment dat je de auto weer verkoopt, dan hoef je niet over het gehele bedrag de BTW te berekenen. Alleen over de winstmarge, vandaar ook de benaming marge-auto.


Bekijk het volledige nieuwsarchief van Rijschoolvandaag.nl »

Gerelateerde berichten

Onderwerpen

Over Rijschoolvandaag.nl

Rijschoolvandaag.nl is dé nieuwssite voor rijopleiders en instructeurs. Dagelijks vind je op deze site nieuwsberichten over verkeer en vervoer, toegespitst op verkeersprofessionals die op de hoogte willen blijven van ontwikkelingen op hun vakgebied. Lees meer »

Gratis digitale nieuwsbrief

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van alle nieuwsberichten die verschenen op Rijschoolvandaag.nl

Gratis digitale nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief!