Minister Grapperhaus wil hogere straffen op gevaarlijk en roekeloos rijgedrag

Minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid wil de strafmaat op gevaarlijk en roekeloos rijgedrag flink verhogen. Het vasthouden van een smartphone in het verkeer en het rijden onder invloed moeten zwaarder worden bestraft, vindt de minister. ‘De grote gevolgen die verkeersongevallen kunnen hebben voor slachtoffers en nabestaanden vragen hierom', zegt Grapperhaus tegen BNR.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Er wordt al langer gesproken over de gevaren van het gebruik van smartphones in het verkeer. Afleiding is een van de grootste veroorzakers van verkeersongevallen. Ook alcohol en drugsgebruik in het verkeer zijn oorzaken van veel ongevallen en vaak stopt het niet na een waarschuwing en boete, maar herhalen mensen hun gedrag. Grapperhaus vindt het tijd voor een hardere aanpak. Zwaardere straffen zouden herhaaldelijk gevaarlijk gedrag moeten voorkomen.

Eerst pakkans vergroten

Verkeerspsycholoog Gerard Toolen denkt niet dat zwaardere straffen het gewenste effect zullen hebben. ‘Zolang je de pakkans niet vergroot, zal zwaarder straffen nauwelijks helpen in de strijd tegen roekeloos rijgedrag’. vertelt hij in hetzelfde artikel tegen BNR. ‘Uiteindelijk is een relatief lage straf met een grotere pakkans veel effectiever’, zegt hij.

Onderzoeken als bewijs

‘In alle onderzoeken is terug te zien dat een hoge boete met een geringe pakkans weinig uithaalt’ legt Tertoolen uit. 'Als je nu met je smartphone in de auto achter het stuur zit, heb je niet het gevoel dat je elk moment betrapt kunt worden en een grote kans hebt om een boete op te lopen. Je hebt eigenlijk het idee dat je het straffeloos kunt doen. Dat is echt heel jammer.' Om dit effect te vergroten pleit Tertoolen voor de inzet op meer controle. Als de pakkans vergroot wordt, gebruiken mensen minder snel hun telefoon, is zijn redenatie.