Promovendus TU Eindhoven bedenkt invoegassistent voor vrachtwagens
Op 19 februari promoveerde Jan Loof, werktuigbouwkundige aan de TU Eindhoven met zijn thesis: ‘Modeling and control of a truck steering-system for active driver support’ Hij ontwikkelde een systeem dat vrachtwagenchauffeurs assisteert bij het invoegen op de snelweg.
Voor zijn proefschrift ontwikkelde Jan Loof een hydraulisch bekrachtigd stuursysteem van een vrachtwagen op basis van fysieke componenten. De invoegassistent beweegt eigenhandig het stuur en laat het voertuig automatisch van rijstrook wisselen. Daarbij kan de bestuurder altijd ingrijpen, indien nodig.
Uniek systeem
Het unieke aan dit systeem is dat het sturen heel natuurlijk gebeurt. Er zijn geen voortdurende, kleine stuurcorrecties. Bestuurders blijven het gevoel van controle houden.
Vrachtwagens oververtegenwoordigd bij ongevallen
Loof bouwde de invoegassistent om het aantal ongelukken waarbij vrachtwagens betrokken zijn te reduceren. ‘In de statistieken is het aantal ongevallen bij vrachtwagens oververtegenwoordigd, schrijft Loof in zijn proefschrift.. Om ongelukken tijdens het invoegen van vrachtwagens – een lastige manoeuvre – te verminderen, ontwikkelde Loof een invoegassistent die de chauffeur daarbij helpt.
Technologie in ontwikkeling
Het moment van invoegen moet nu nog handmatig aan het systeem doorgegeven worden. Uiteindelijk is het de bedoeling dat een stuursysteem eigenhandig bepaalt wanneer het voertuig het beste kan invoegen, maar de benodigde technologie daarvoor is voorlopig nog niet gereed.