Televisieprogramma Zembla onderzoekt ‘ouderen achter het stuur’

Vanavond zendt het tvprogramma Zembla een special uit over ‘Ouderen achter het stuur’. Met de vergrijzing zijn er steeds meer ouderen op de weg. Momenteel worden ouderen eens in de vijf jaar gekeurd. Zembla vroeg zich af of dit genoeg is en hoe ongeschiktheid vastgesteld wordt.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

In het programma is onder andere Joke Wiesemann te zien die haar zoon Marvin (42) verloor toen een 89-jarige automobilist onwel werd achter het stuur en hem aanreed. “Ik ben mijn zoon kwijt doordat men eens in de vijf jaar keuren genoeg vindt”  stelt ze. Vanaf 75 jaar moeten automobilisten zich om de vijf jaar medisch laten keuren om het rijbewijs te verlengen.

Systeem niet waterdicht

“Er zullen mensen doorheen glippen, het is absoluut geen waterdicht systeem”, zegt keuringsarts Eddy Windgassen. Tijdens zo’n rijbewijskeuring moet hij afgaan op wat mensen zelf invullen en verklaren, maar hij kan niet controleren of dat klopt. Keuringsartsen hebben geen toegang tot het medische dossier van iemand. Ook zijn mensen niet verplicht een recente medicijnlijst van de apotheek te overleggen.

Verantwoordelijkheid bestuurder

Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier van justitie pleit al jaren voor regelmatiger en strengere keuringen, waarbij mensen ook verplichte praktijklessen moeten nemen. “En als die instructeur denkt van: ‘Nou die die bakt er helemaal niks meer van’, dan moet hij gewoon de plicht hebben om dat aan het CBR door te geven.” Maar het Ministerie van Infrastructuur en het CBR vinden dat de verantwoordelijkheid bij de oudere bestuurder zelf ligt. “Als je zelf twijfelt aan je rijgeschiktheid, zoek dan contact met een rijschool en ga proefrijden”, zegt Manfred Rosenboom, divisiemanager rijgeschiktheid CBR.

Wettelijke meldplicht

Ook als tussen de keuringen door gezondheidsproblemen ontstaan die het rijden kunnen beïnvloeden, dan is het de verantwoordelijkheid van de automobilist zélf, om dit te melden aan het CBR. “Maar als je bij die specialist vandaan komt en je doet niks, dan blijf je gewoon rijden”, zegt Spee.
Eerder hebben de Gezondheidsraad en de Ombudsman ervoor gepleit, hier een wettelijke meldplicht van te maken. Maar dat voorstel heeft het nooit gehaald. Volgens het Ministerie is het niet te handhaven.

De uitzending is vanavond om 21.15 te zien op NPO2
 

Meer over de uitzending hier »