ADAS maken auto's vaak gevaarlijker

autonome auto zelfrijdende

Rijhulpsystemen, ook wel ADAS genoemd maken auto's vaak niet veiliger, maar juist gevaarlijker. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid na onderzoek: ,,Bestuurders weten niet goed wat de systemen kunnen, fabrikanten houden daar niet genoeg rekening mee en daardoor kunnen risico’s in het verkeer ontstaan.‘’

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Een waarschuwingslampje, een piepje of zelfs een stuuringreep als een automobilist per ongeluk de rijstrook dreigt te verlaten, de adaptive cruisecontrol die zelf afremt en gas geeft, of een automatisch noodremsysteem dat zelf op de rem trapt als er een botsing dreigt. ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) zijn bedoeld om de auto's veiliger te maken, maar het tegendeel is vaak waar. De systemen zijn vaak nog niet volwassen genoeg als ze op de markt komen. Dat concludeert de raad. Dit betekent dat de systemen nog verder doorontwikkeld worden na toelating op de openbare weg. Samen met het kennisgebrek van bestuurders zorgt het ingrijpen of niet ingrijpen door de auto voor gevaarlijke situaties.

Kennisgebrek van bestuurders zorgt voor gevaarlijke situaties

Te weinig toezicht

De raad verwijt de overheid onvoldoende toezicht te houden op de assistentiesystemen in auto's en wijst met een beschuldigende vinger naar de RDW: ,,Bij toelating van nieuwe auto’s op de openbare weg, heeft de overheid onvoldoende toezicht op de werking van nieuwe systemen in verschillende omstandigheden. Hierdoor is niet helder of het systeem daadwerkelijk doet wat het moet doen.” 

Informeren en rijles

Niettemin stelt de raad dat de eisen die de overheid aan auto’s stelt, niet goed aansluiten bij de huidige generatie rijhulpsystemen: ,,En er wordt te weinig van ongevallen geleerd om de verkeersveiligheid van rijhulpsystemen te verbeteren.‘’ De overheid kijkt, aldus de raad, vooral naar de verre toekomst van de auto, zoals zelfrijdende auto’s, maar onvoldoende naar de auto van nu. Verder zouden fabrikanten, verkopers en rijscholen automobilisten beter moeten informeren over de mogelijkheden en beperkingen van de nieuwe technologie in de auto. Rijinstructeurs kunnen daarvoor zelfs een speciale training volgen.