Advies CPB: Lagere belasting op veilige auto’s

Hef een lagere aanschafbelasting op veiligere auto's en een hogere taks op gevaarlijke wagens, adviseert het Centraal Planbureau. Zo'n maatregel zou de maatschappij, volgens de onderzoekers, grote voordelen opleveren: niet alleen minder verkeersslachtoffers, maar ook een flinke besparing.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Door mensen te stimuleren veiligere auto’s te kopen, wordt de verkeersveiligheid verbetert. Auto’s worden immers steeds veiliger door technologie zoals remassistentie, parkeersensoren, airbags en noodsystemen. Tegelijkertijd kan de maatregel budgetneutraal worden ingevoerd. De bestaande taks wordt hoogte afhankelijk gemaakt van de veiligheid die is ingebouwd in de auto. Verzekeraars doen al vergelijkbare experimenten met lagere tarieven voor klanten die bepaalde veiligheidssystemen in hun voertuig hebben, zoals een automatisch remsysteem. 

Meer schade auto's met ADAS

Het advies staat haaks op een onderzoek dat vorige week naar buiten kwam Uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030, opgesteld door Automotive Insiders, Oude Essink Business-Advies en Solera, die onderzoek deden onder tienduizend schade-auto’s uit de periode 2011-2017, bleek dat auto’s met meer ingebouwde technische snufjes haast dubbel zoveel schade rijden als auto’s zonder. Onder andere door een gebrek aan uitleg voor consumenten over het gebruik van de techniek zouden mensen met deze auto’s eerder schade rijden.

In strijd met wetenschappelijk onderzoek

“Dat auto’s met remassistentie betrokken zijn bij meer schadegevallen is in strijd met de resultaten van wetenschappelijk onderzoek”, reageerde het SWOV. ‘Dergelijke systemen zien medeweggebruikers en grijpen actief in door te remmen. En het werkt ook, zo blijkt uit meerdere onderzoeken.’