Belastingvoordeel en subsidie op elektrisch rijden in aantocht

4 tips voor startende rijscholen om geld te besparen

Er moeten belastingvoordelen en subsidies komen om elektrisch rijden verder te stimuleren, zo zou in de plannen van de Mobiliteitstafel te lezen zijn. Rijden op benzine en diesel moet daarentegen duurder worden.

VekaBest verkeersleermiddelen

— Advertentie —

Om ervoor te zorgen dat in 2030 alleen nog maar elektrische auto's nieuw worden verkocht, komt er in 2021 een aanschafsubsidie van 6.000 euro. In 2030 is die subsidie teruggebracht tot 2.200 euro.

Verlaagde bijtelling

Dat staat in plannen van de Mobiliteitstafel, zo bevestigen Haagse bronnen na berichten van RTL en NOS. De tafel is een van de vijf overleggroepen die aan het Klimaatakkoord werken. Voor de zakelijke auto komt er een verlaagde bijtelling en een aanschafsubsidie die in 2021 begint bij 3.430 euro en terugloopt tot 1.830 euro in 2024. Elektrische auto's blijven tot 2025 vrijgesteld van aanschafbelasting en motorrijtuigenbelasting.
 

Tweedehands auto's in Nederland houden

Tot slot willen de overleggende partijen maatregelen om tweedehands elektrische auto's zo veel mogelijk in Nederland te houden. Hierbij moet worden gedacht aan de mogelijkheid een tweedehands elektrische auto kunnen leasen. Ook moeten de accupakketten ingeleverd kunnen worden voor hergebruik.

Accijns op benzine en diesel hoger

Het gebruik van fossiele brandstoffen wordt duurder. De partijen aan de Mobiliteitstafel stellen voor de accijns op benzine en diesel per 2020 met 1 cent te verhogen en twee jaar later met nog eens hetzelfde bedrag. Ook gaat de motorrijtuigenbelasting voor deze auto's omhoog.

Via »