Bijna 6,1 miljard euro aan wegenbelasting in 2020

Uitstoot uitlaatgassen

Eigenaar van een auto? Dan ga je in 2020 meer wegenbelasting betalen. Volgens het CBS gaan autobezitters in Nederland in totaal 147 miljoen euro meer betalen aan wegenbelasting in 2020 dan in 2019. Een groeiend wagenpark, hogere tarieven en de zogenoemde 'roettaks' zijn de oorzaken.

VekaBest verkeersleermiddelen - 2

— Advertentie —

In totaal kan het Rijk en de provincies straks ongeveer 6,1 miljard euro innen. 

Dit meldt het CBS op basis van onderzoek van begrotingen van het Rijk en provincies.

Wegenbelasting

De wegenbelasting (ook wel motorrijtuigenbelasting) bestaat uit deel voor het Rijk en deel voor de provincies. Het Rijk verwacht zo'n 131 miljoen euro meer te innen. De opbrengsten van het Rijk stijgen onder andere door inflatiecorrectie van het tarief en door een groeiend wagenpark. Daarnaast stijgen de opbrengsten van het Rijk vooral door invoering van de fijnstoftoeslag per 2020.

Provincies merken daar dan weer niet zoveel van. Deze roettaks is alleen voor het rijk. Provincies kunnen wel het opslagpercentages (het zogenoemde opcententarief, wat de provincie zelf kan bepalen. Zo heeft Noord-Holland met 67,9 procent het laagste tarief, Drenthe met 92 procent het hoogste) en een deel van de motorrijtuigenbelasting innen. De opbrengst hiervan is vrij besteedbaar, ook voor het Rijk. De totale lengte van de wegen in Nederland was in 2018 bijna 140 duizend kilometer.

Opbrengst motorrijtuigen
Roettaks

In 2020 moet de dieselrijder meer betalen. Als voorbeeld (ook met het verschillende opcententarief) geeft het CBS het volgende: 

In 2020 betaalt een autobezitter voor een voertuig van 1 200 kilogram rijdend op benzine in Noord-Holland afgerond 139 euro per kwartaal (138 euro in 2019). Voor diezelfde auto betaalt iemand in de provincie Drenthe 156 euro per kwartaal (154 euro in 2019). 

Voor een auto met eenzelfde gewicht van 1 200 kilogram maar rijdend op diesel betaalt een bezitter 162 euro meer. En indien een auto bijvoorbeeld geen roetfilter of een te hoge fijnstofuitstoot heeft, betaalt de bezitter nog eens afgerond 48 euro boven op de dieseltoeslag en het standaardtarief, een opslag van 19 procent. 

In totaal betaalt een bezitter van een meer milieubelastende auto afgerond 349 euro in Noord-Holland en in Drenthe afgerond 366 euro per kwartaal in 2020. In 2019 betaalde men (nog zonder fijnstoftoeslag) respectievelijk 297 en 314 euro.