CDA spreekt schande over Teslasubsidie

De subsidie op elektrisch rijden is niet wetenschappelijk gecontroleerd door onderzoeksorganisatie TNO en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). TNO en het PBL ontkennen het Carbontax-rekenmodel wetenschappelijk gevalideerd te hebben, melden beide instellingen aan onderzoekssite Follow The Money (FTM). Staatssecretaris Menno Snel van Financiën verdedigde de 'Tesla-subsidie' in februari juist in de Kamer door dit te beweren.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Het rekenmodel van consultancybureau Revnext zat er flink naast met de berekening van de effecten van de ‘Teslasubsidie’. Daardoor is de overheid veel meer kwijt aan de fiscale stimuleringsmaatregel voor elektrisch rijden, werd onlangs bekend. Er zijn vorig jaar 25.068 elektrische auto’s verkocht: 120 procent meer dan verwacht. Dit kostte circa 200 miljoen euro aan gemiste bijtelling en andere belastingen, 59 miljoen meer dan de verwachte 141 miljoen. Dat bedrag kan volgens FTM de komende jaren oplopen tot vele honderden miljoenen. Tesla zelf profiteerde het meest van de misrekening van Revnext. Het fiscaal beleid levert Tesla in Nederland over 2018 bijna een miljard dollar omzet op. Volgens FTM betaalt Tesla RevNext om beter inzicht te krijgen in de Nederlandse markt.

Opheldering

Tweede Kamerlid Pieter Omzicht (CDA) vroeg afgelopen week om opheldering na de berichtgeving van FTM, zeker aangezien staatssecretaris Snel van Financiën onlangs nog aan de Tweede Kamer meldde dat hij het Carbontax-model had laten doorrekenen door TNO en het Planbureau voor de Leefomgeving, terwijl beide partijen dit ontkennen tegenover FTM. Dit zou betekenen dat Snel de Kamer verkeerd heeft geïnformeerd.

"Onafhankelijk bureau" werkt ook voor Tesla

Revnext ontkent overigens opdrachten te hebben uitgevoerd voor bedrijven die op welke wijze dan ook een relatie hebben met de doorrekeningen. ,,Wij zijn een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau dat werkt in opdracht van publieke en private partijen", vertelde Robert Kok, eigenaar van Revnext, deze week in het AD. Revnext fungeert hierin naar eigen zeggen als calculator, niet als beleidsmaker. ,,Opdrachtgevers kunnen hun plannen dus laten doorrekenen door Revnext, zonder dat Revnext daarin optreedt als beleidsadviseur. Opdrachtgevers hebben vanzelfsprekend ook geen inzicht in of invloed op de plannen van andere opdrachtgevers. Het feit dat Revnext naast de overheid ook werkt voor andere opdrachtgevers in het elektrische vervoerdomein is dus niet vreemd. Wij zijn bovendien volledig transparant naar opdrachtgevers over de werking van het model. Bij de doorrekening van het Klimaatakkoord door PBL is een uitgebreide verantwoording gevoegd over het Carbontax-model.”

 

Onderzoek wordt tegengewerkt

~~Het rekenmodel is nog steeds in gebruik, al weet niemand hoe het model in elkaar zit. Revnext geeft daarover geen openheid, waardoor zelfs de overheid als opdrachtgever de berekeningen niet kan controleren. Snel legt zich daar bij neer. Net als het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), dat voor doorrekening van de mobiliteitsplannen van het Klimaatakkoord volledig leunt op het geheime rekenmodel. Omtzigt wilde graag inzage in het Carbontax-rekenmodel, maar kreeg hiervoor geen toestemming van Snel. "Een echte ‘black box’ met rare uitkomsten", twitterde de CDA'er in februari daarom. Ook de Kamerleden Helma Lodders (VVD) en Eppo Bruins (ChristenUnie) willen nu opheldering.