De traditionele handrem gaat verdwijnen

Binnen enkele jaren zal de traditionele handrem niet meer bestaan blijkt uit Brits onderzoek. Slechts 37 procent van de nieuwe auto’s is nu nog voorzien van een ouderwetse handrem en het zal niet lang meer duren voor de handrem, zoals wij hem nu nog kennen, helemaal niet meer gebruikt wordt.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Het Britse CarGurus deed onlangs onderzoek naar het gebruik van de handrem. Slechts 37 procent van de nieuw geleverde auto's is nog voorzien van een traditionele handrem. Het meerendeel van de auto’s is voorzien van een automatische handrem of zelfs helemaal geen. ,,We verwachten dat de komende jaren het aantal traditionele handremmen verder zal dalen naar bijna nul", verklaart Chris Knapman van CarGurus in een persbericht. ,,Uiteindelijk zullen alleen een paar nichemodellen deze handrem blijven hanteren."

Een druk op de knop

De verdwijning van de traditionele handrem komt doordat de functionaliteit langzaam overbodig wordt. De handrem werd vroeger nog regelmatig gebruikt als laatste redmiddel omdat de remmen van een auto nog wel eens dienst weigerden. Maar tegenwoordig, met dubbele hoofdremcilinders, komt dat eigenlijk niet meer voor. Daardoor beschouwen autofabrikanten de handrem als ouderwets en overbodig.


In veel nieuwe auto’s is de handrem niets meer dan een knop die je activeert. Zo vereist de elektronische parkeerrem minder fysieke inspanning, de remwerking hoeft niet te worden bijgesteld na verloop van tijd en de meeste elektronische handremmen schakelen automatisch uit wanneer je wegrijdt. Ook hebben ze vaak een hillhold-functie, waardoor de hellingproef overbodig is bij een heuvel of uitrit van een parkeergarage. Als laatste neemt een knop een stuk minder ruimte in.

Lees ook »