De Verkeersacademie is klaar voor de ADAS verplichting in examen

ADAS Rijhulpsystemen

Vorige week maakte minister Van Nieuwenhuizen een einde aan de discussie omtrent Advanced Driver Assistance Systems in lesauto's. In een uitgebreid document gaf ze aan dat het omgaan met ADAS een eis wordt in rijexamens. Opleidingsinstituut De Verkeersacademie is met een vernieuwd wagenpark helemaal klaar voor deze nieuwe eis.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

"Naast de eisen aan het voertuig vragen ook de vaardigheden van de menselijke bestuurder aandacht. De rol van de bestuurder is de afgelopen jaren al veranderd door introductie van rijhulpsystemen en zal de komende jaren nog verder veranderen. Er wordt gewerkt aan een integrale testmethodiek voor rijhulpsystemen waarin kennis, vaardigheden en capaciteiten van de bestuurder worden betrokken", schreef de minister in haar beleidsreactie op OvV rapport 'Wie stuurt? Verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer'.

"Voor nieuwe bestuurders worden rijhulpsystemen meegenomen in de rijopleiding opdat zij weten wat rijhulpsystemen wel en niet kunnen en hoe je met deze systemen omgaat."

Elektrisch leswagenpark

Directeur Gijs Kantelberg van De Verkeersacademie zag deze eis niet helemaal aankomen. "Maar als je erover nadenkt, kun je het eigenlijk op je vingers natellen dat het zou gebeuren. Dus wij wachten niet op de rest, en anticiperen daar meteen op."

Het opleidingsinstituut voor rijscholen, beroepschauffeurs en vervoersondernemers, heeft onlangs het hele leswagenpark vervangen. Als eerste en enige van Nederland heeft Kantelberg nu een volledig elektrisch leswagenpark. "We hebben vijf lesauto's, de Opel Ampera. Dat is een SUV, helemaal volgestopt met rijhulpsystemen."

"Wij wachten niet op de rest, wij anticiperen daar meteen op"

Implementeren in de les

Daar kunnen alle aspirant-rijinstructeurs mooi van profiteren. "Zo leer je aan de ene kant zelf rijden met een elektrische auto en het bedienen van deze systemen. En aan de andere kant leer je ook hoe je het als rijinstructeur kan implementeren in je les. Je begrijpt ADAS veel beter als je er ervaring mee hebt", zegt Kantelberg. 

"Dat geldt met name voor de bijscholing. Dan leer je samen met collega's. Dus in plaats van zelf het wiel uit te vinden, kun je alle inzichten meenemen." 

Examens

Vorige week zijn de eerste examens geweest en bijna iedereen was geslaagd. "De eerste keer is natuurlijk wel wennen in zo'n auto met lampjes en biepjes en een stuur dat meestuurt. Maar na een tijdje voelt het heel natuurlijk."