Deel 4: een lesauto kopen, leasen of huren: benzine of diesel

lesauto benzine of diesel

Deze week publiceert RijschoolVandaag.nl een serie artikelen over de aanschaf van een lesauto. Vandaag deel 4: kies je een benzine of een diesel?

Lesautolease.nl

— Advertentie —

In de media hoor je veel berichten over de schadelijkheid van dieselauto's. Zo worden oude diesels steeds meer geweerd uit binnensteden. Maar is het vervuilde imago van diesels wel terecht? Kun jij als rijschoolondernemer nog wel met goed fatsoen met een diesel op komen dagen? We vroegen Stefan van der Sanden van Lesautolease.nl naar het antwoord op deze vraag.

Benzine of diesel?

Naast de vraag of je gaat kopen of leasen, kan ook de vraag of je een diesel- of benzine-auto gaat rijden voor behoorlijk wat hoofdbrekens zorgen. Vroeger was die vraag eenvoudig te beantwoorden: wie veel kilometers reed, was goedkoper uit met een diesel. Sinds 2017, toen de nieuwe WLTP-test van kracht werd (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), is het omslagpunt waarop diesels goedkoper worden dan benzine-auto’s, echter flink gestegen. Er moeten nu dus meer kilometers gereden worden om met een diesel-auto goedkoper uit te zijn dan met een benzine-auto.

Omslagpunt

Dat omslagpunt ligt zelfs pas rond de 50.000 à 60.000 kilometer per jaar. Voor rijschoolhouders die minder rijden, kan diesel nog steeds voordeliger zijn dan benzine. Voor rijschoolhouders die hieronder blijven, is benzine vaak het voordeligste alternatief. Uiteindelijk blijft ook de keuze voor diesel of benzine een overweging die afhankelijk is van vele verschillende factoren. Daarom geldt ook hiervoor: laat je goed adviseren over wat in jouw situatie de beste keuze is.