Eerste groep geslaagden scoort goed op RIS-examen CBR

enquête praktijkbegeleiding

Onlangs slaagde de eerste klas van de zesdaagse RIS-opleiding van de VerkeersAcademie voor het RIS-examen bij het CBR. Een examen dat vanaf nu standaard volgt voordat instructeurs hun RIS-pas ontvangen. Iedereen is geslaagd met een score tussen de 83 en 94, een goede prestatie.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

De RIS (rijopleiding in stappen) is een rijopleiding met een vaste opzet waarbij de leerling in vier modules, stap voor stap, leert autorijden. Doordat leerlingen bij deze methode, onder andere, gestimuleerd worden om zelf mee te denken, zouden ze beter voorbereid het examen ingaan en beter zijn voorbereid om zelfstandig deel te nemen aan het verkeer. Riny Reijbroek van De VerkeersAcademie is het hiermee eens: “Je legt bij de RIS de verantwoordelijkheid meer bij de leerling. De instructeur is meer een coach dan iemand die alles hapklaar aanbiedt. Hierdoor wordt de leerling snel verantwoordelijk en dat is een goede ontwikkeling, want dat ben je in het verkeer ook. Dan is rijden ook je eigen verantwoordelijkheid.”

Positieve reacties op het examen

De RIS-methode vraagt om een nieuwe manier van werken van de instructeur. Reijbroek: “In de zesdaagse opleiding wordt aandacht besteed aan de theorie; aan modules en scripts en aan de rijprocedure maar ook aan het lesplan en natuurlijk aan de praktijk. De RIS geldt meteen als praktijkbegeleiding.” Vanaf nu zal de opleiding altijd afgesloten worden met een examen van het CBR. Reijbroek: ”We zagen erg positieve reacties op het examen, ook bij de examinatoren, die waren erg enthousiast. Zij vonden dat de examenkandidaten de RIS goed wisten toe te passen met beperkte ervaring. Het examen werd afgenomen met echte leerlingen en ook die vonden het erg leuk op deze manier les te krijgen.”

'Ik kan nog meer aan de leerling overlaten'

Stephan Schulte, een van de instructeurs die slaagden voor het examen is ook enthousiast over het RIS-examen:“ Ik vond het erg prettig om door een CBR examinator beoordeeld te worden. De sfeer was erg relaxed. Er werd gevraagd of ik de feedback tijdens of na de rit wou horen. Toen ik aangaf dit tijdens de rit te willen kon ik gelijk mijn “les” erop aanpassen om het beter te doen.” Over de opleiding bij De VerkeersAcademie is Schulte ook erg positief:” Tijdens de opleiding leer je erg veel, zit ook erg goed in elkaar vind ik. Je leert veel over didactiek, rijprocedure, zelfreflectie, leerstijlen etc.” Op de vraag of hij RIS gaat gebruiken zegt hij meteen ja: ”Als de leerling dit tijdens het aanmelden aangeeft dan ga ik dat zeker doen.” Schulte is van mening dat de RIS methode voor veel leerlingen goed kan werken en dat ze beter beslagen ten ijs komen voor het examen: “Ik heb tijdens de opleiding gemerkt dat ik al redelijk op dezelfde lijn zat maar nu nog meer aan de leerling kan overlaten. Mijn test kandidaten waren erg tevreden over de RIS manier. De kunst is het 'weglaten' minder vertellen/uitleggen en dat is wel moeilijk voor ons als instructeur maar uiteindelijk leidt het wel tot beter voorbereide leerlingen.”

Ook RIS-instructeur worden? De volgende opleiding start op donderdag 9 mei.