Elektrische brom- en snorfietsen zijn populair

scooter

De populariteit van elektrische brom- en snorfietsen blijft groeien. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging en BOVAG. De elektrificatie is ook nodig, aangezien vanaf 2025 alle brom-snorfietsen elektrisch moeten zijn.

Dation Rijschool Software

— Advertentie —

Steeds meer gebruikers kiezen bij de aanschaf van een nieuwe brom- of snorfiets voor een elektrische variant. Inmiddels is van alle nieuw verkochte snorfietsen dit jaar 15,1 procent elektrisch (4.321 stuks). Voor bromfietsen ligt dit aandeel in 2019 op 13,9 procent (2.086 stuks). 

In totaal is nu 14,7 procent van alle nieuwe brom- en snorfietsen uit 2019 elektrisch. De sector elektrificeert hiermee zelfs sneller dan de autobranche die momenteel op 9 procent marktaandeel in nieuwverkopen uitkomt.

Vier grote steden

In Amsterdam is dit jaar ruim een kwart (27,1 procent) van alle nieuwe scooters elektrisch aangedreven en dat komt mede door de introductie van een milieuzone voor oude benzinescooters in 2017. In de andere grote steden Rotterdam, Den Haag en Utrecht ligt dit aandeel momenteel op respectievelijk 9,8 procent, 7,9 procent en 12,4 procent.

Kwaliteit

Niet alleen het aanbod neemt toe, maar ook de kwaliteit. Peter Niesink, algemeen directeur BOVAG: "De elektrische scooter piekte jaren geleden kort na introductie, maar door kwaliteitsproblemen nam de populariteit snel af. Nu ook de A-merken zich in dit segment zijn gaan begeven en de accucapaciteit toeneemt, lijken alle obstakels overwonnen. Desondanks is het aanbod en de kwaliteit nog steeds erg divers, dus het is raadzaam om gedegen advies in te winnen bij de scooterspeciaalzaak."

Alles elektrisch

Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging: "De branche neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid en is een voorbeeld voor hoe in hoog tempo wordt gewerkt aan schonere lucht, een beter klimaat en minder geluidsoverlast. De moderne brom- of snorfiets past daarmee uitstekend in een effectief klimaat- en milieubeleid."

Daarbij is er ook een noodzaak, want in het Klimaatakkoord is voor de snorfiets afgesproken dat vanaf 2025 nieuw alleen nog maar elektrische modellen mogen worden verkocht. "Daarbij wordt komende jaren ook versneld overgestapt naar schonere benzine brom- en snorfietsen. Zo geldt voor alle nieuwe scooters sinds 2017 de strenge Euro 4 emissienorm en gaat de sector in 2020 alweer over naar de nog strengere Euro 5 norm."