Nieuws voor rijscholen

Slagingspercentages CBR

Het geheim van een hoog slagingspercentage

donderdag 26 juli 2018 | Daisy Kossen

De kok van een restaurant met een Michelinster voelt elke dag weer de druk om perfecte gerechten te presenteren. Voor een rijschool met een uitzonderlijk hoog slagingspercentage is die druk vergelijkbaar. Immers: dat hoge slagingspercentage zorgt voor goede reclame en daarmee voor een voortdurende aanwas aan nieuwe leerlingen. Maar hoe krijgen rijscholen een hoog slagingspercentage? En hoe gaan rijscholen om met minder goede leerlingen? In dit artikel onderzoekt Rijschoolvandaag.nl het geheim van een hoog slagingspercentage.

Dation Rijschool Software (advertentie)

Pas afrijden als leerling er klaar voor is

We spraken eerst met Jos Post van de gelijknamige rijschool die rijlessen aanbiedt in de omgeving van Zwolle. Jos scoort een hoog slagingspercentage van 75 procent. We vroegen Jos hoe hij het voor elkaar krijgt dat zoveel van zijn leerlingen in n keer slagen. Jos: Wij laten alleen leerlingen afrijden waarvan we het gevoel hebben dat ze er klaar voor zijn. Daarbij leggen we de lat hoog, want dat doet het CBR ook. Is een leerling er nog niet klaar voor? Dan leggen we dat uit. De meeste leerlingen begrijpen dat wel. Het gaat niet alleen om het invullen van de vorderingenkaart. Het is meer dan dat. Alles moet op een gegeven moment op zijn plek vallen. En pas als dat gebeurd, is de leerling klaar om af te rijden.

Gerrit van den Berg, mede-eigenaar van rijschool Aahaa in de omgeving Nieuwegein (slagingspercentage 85 procent), sluit zich hierbij aan. Gerrit: Wij werken met de Rijopleiding in Stappen (RIS). Als de leerling in de laatste stap alles zelfstandig en veilig uit kan voeren, dan is deze er wat ons betreft klaar voor. Daarvoor laten we een leerling nog niet afrijden.

Ook Frank Wolfs van verkeersschool Frank Wolfs (slagingspercentage 70 procent) uit Moergestel is het eens met Jos en Gerrit. Frank: Wij sturen geen leerlingen naar het examen zonder dat wij het gevoel hebben dat zij er klaar voor zijn.

In de eindfase van de praktijkopleiding geeft Frank Wolfs zijn leerlingen tips mee die helpen bij het halen van het rijexamen. Ook focust Frank zich op het stimuleren van het zelfvertrouwen van de leerling. Frank: In de laatste fase van de rijopleiding zorgen we ervoor dat de leerling met vertrouwen het rijexamen in gaat. Een leerling gaat anders in verkeerssituaties twijfelen. Dat is iets dat we willen voorkomen. Ook geven we de leerling allerlei tips mee zodat ze tijdens het rijexamen niet voor verrassingen komen te staan.

Rijschool met een laag slagingspercentage

Er zijn in Nederland behoorlijk wat rijscholen met een laag slagingspercentage. Frank Wolfs heeft wel een idee hoe dat kan komen. Frank: Heel veel rijscholen, zeker boven de Randstad, werken met lespakketten waarbij de leerling per les weinig betaalt maar waarbij het examen 300 of 400 euro kost. Dit terwijl het examen (excl. huurauto) slechts 102 euro kost bij het CBR. Daar hebben ze hun verdienmodel op gebaseerd. De lage lesprijs wordt gebruikt om klandizie te krijgen. En het geld wordt uiteindelijk verdiend bij het CBR als de leerling op examen gaat. Het is met zon verdienmodel helemaal niet de bedoeling dat een leerling in n keer slaagt. Hoe vaker de leerling het examen overnieuw moet doen, hoe meer de rijschool verdient.

Frank Wolfs heeft ook een idee hoe dit verdienmodel door het CBR de kop in kan worden gedrukt. Frank: Als je de leerling het examen laat kopen bij het CBR, net zoals de leerling zelf de Gezondheidsverklaring koopt, dan doorbreek je voor rijscholen de mogelijkheid om dit verdienmodel in stand te houden. De leerling mag dan natuurlijk niet zijn/haar eigen examen inplannen, dat blijft de taak van de rijschool. Maar doordat de leerling het examen alvast koopt, wordt het kostenplaatje omtrent het examen een stuk transparanter. De rijschool kan dan voor het afrijden nog wel administratiekosten en de huur van een lesauto in rekening brengen. Maar het zal de leerling opvallen als er ineens 200 euro aan administratiekosten op de rekening staat. Een leerling wordt op deze manier dus minder makkelijk benadeeld.

Omgaan met minder goede leerlingen

Hoe behoud je je hoge slagingspercentage als je een leerling in de auto krijgt die wat meer moeite heeft met autorijden? Gerrit van den Berg: Na een les of vijf kun je dat al zien aankomen. We willen al vroeg aan een leerling kenbaar maken dat het allemaal goed gaat komen, maar dat het wel wat langer gaat duren. Eventueel kunnen we zon leerling ook rijles geven in een automaat. Hiermee kunnen we de leerling dan eenvoudiger trainen op een bepaald script waardoor er ook meer concentratie overblijft voor alle andere zaken die de aandacht vragen bij verkeersdeelname. We proberen verschillende mogelijkheden aan te bieden voor leerlingen die wat extra begeleiding nodig hebben. Uiteindelijk kunnen dan ook deze leerlingen succesvol bij ons afrijden.

Wat denkt u ervan?

Wat vindt u van het bijhouden van slagingspercentages? En bent u open over uw slagingspercentage op uw website of op uw reclamefolders? Wij horen graag uw mening. Meng uzelf in de discussie op Facebook en laat uw stem gelden. Bezoek de volgende URL:


Bekijk het volledige nieuwsarchief van Rijschoolvandaag.nl »

Over Rijschoolvandaag.nl

Rijschoolvandaag.nl is d nieuwssite voor rijopleiders en instructeurs. Dagelijks vind je op deze site nieuwsberichten over verkeer en vervoer, toegespitst op verkeersprofessionals die op de hoogte willen blijven van ontwikkelingen op hun vakgebied. Lees meer »

Gratis digitale nieuwsbrief

Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief en ontvang wekelijks een overzicht van alle nieuwsberichten die verschenen op Rijschoolvandaag.nl

Gratis digitale nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen en meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief!