Gemeenten besteden geen aandacht aan elektrisch rijden

De meeste grote en middelgrote Nederlandse steden besteden weinig aandacht aan het elektrisch rijden in hun plannen voor de komende jaren. In de coalitieakkoorden van 32 stedelijke gemeenten die de stichting Natuur en Milieu onlangs bestudeerde besteden gemeenten überhaupt weinig aandacht aan het schoner maken van het verkeer.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Minder dan de helft van de gemeenten heeft concrete plannen voor elektrisch rijden. "In één op de drie coalitieakkoorden wordt elektrisch rijden niet eens genoemd", aldus directeur Marjolein Demmers tegen de NOS. Het niet inspelen op het elektrisch rijden is opvallend doordat er een enorme toename aan elektrische auto’s verwacht wordt de komende jaren.

Explosieve stijging aantal elektrische auto's

De ACEA (European Automobile Manufacturers Association ) schat in dat de explosieve stijging van het aantal elektrische auto’s omstreeks 2025 echt gaat losbarsten en dat er dan een enorm tekort aan laadpalen zullen zijn. Met de huidige opkomst van de elektrische auto zijn er naar schatting twee miljoen laadpalen nodig in Europa in 2025, terwijl dit er momenteel slechts 100.000 zijn. Nederland doet het overigens in percentages niet slecht, want wij bezitten 28 procent van deze laadpalen.

Utrecht meeste plannen voor schoner verkeer

Daarnaast is ook luchtvervuiling, met name door diesels, een probleem in veel steden waar meer aandacht aan besteed zou moeten worden. De stad met de minste maatregelen de komende jaren is Venlo, gevolgd door Almere en Leeuwarden. Ook Apeldoorn, Enschede, Alphen aan den Rijn en Zoetermeer scoren een onvoldoende op de lijst. Utrecht heeft verreweg de meeste plannen om het verkeer schoner te maken.