Groot tekort aan jonge buschauffeurs
De grootste uitdaging voor het personenvervoer is het toenemende tekort aan ervaren buschauffeurs. Uit cijfers die het CBS afgelopen week presenteerde, blijkt dat minder dan 1 procent van de buschauffeurs jonger dan dertig jaar is.
Cijfers CBR
Volgens de laatste cijfers zijn er op 1 januari 2017 zo’n 314.000 mensen in het bezit van rijbewijs categorie D. Van deze groep is 92 procent boven de 50 jaar. Slechts 1 procent is jonger dan dertig. De afgelopen drie jaar is het aantal personen die in het bezit zijn van een rijbewijs categorie D met 14,5 procent afgenomen.
leeftijdsgrensverlaging
De waarschijnlijk grootste oorzaak voor het dreigend tekort aan nieuwe chauffeurs is de huidige leeftijdsgrens die nu nog in acht wordt genomen. Die is namelijk vastgesteld op minimaal 21 jaar, waardoor scholing en arbeidsmarkt niet op elkaar aansluiten. Jongeren maken vaak vóór die leeftijd al een keuze welke beroepsopleiding ze willen volgen. Als ze dan nog 4 jaar moeten wachten, werkt dat niet. Daarnaast spelen ook de onregelmatige diensten en onzekerheid over de toekomst vanwege het werken via een uitzendbureau een belangrijke rol bij dit tekort, dat zegt FNV regiobestuurder Lutz Kressin in een interview tegen De Stentor.
Campagne
Inmiddels zijn zowel de overheid, als de openbare vervoersbedrijven en verschillende vakbonden begonnen met het uitzetten van campagnes om jong personeel aan te trekken. Ook busmaatschappij Hermes moet alle zeilen bijzetten om de komende jaren voldoende nieuwe chauffeurs achter het stuur te krijgen. Het bedrijf heeft nog zeker vijfentwintig nieuwe chauffeurs nodig en start volgende week met een nieuwe wervingscampagne.