Het CBR wil slagingspercentage rijscholen aanpakken

CBR pechtold

Rijscholen moeten aan strengere eisen voldoen, zegt CBR-directeur Alexander Pechtold tegen het AD. Hij vindt het slagingspercentage van 48% te laag.

De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Pechtold wil dat er een betere controle komt over alle rijscholen, en de rijopleiding structureel verbeteren. "Ze zullen het me niet in dank afnemen, maar er zijn te veel cowboys. Zij lokken jongeren met turbo-opleidingen die niet opleiden tot verantwoorde chauffeurs, maar hen zo vlot mogelijk langs het examen loodsen.” 

Certificering

In het interview geeft hij aan dat er een certificering moet komen. "Als we substantieel minder verkeersdoden willen, is het onvermijdelijk dat rijscholen gecertificeerd worden en aan strengere eisen voldoen."

"Nu kennen ze te veel vrijheid, waardoor hun kandidaten te vaak onvoldoende opgeleid zijn voor onze examens. Ons slagingspercentage bedraagt 48 procent, welke middelbareschooldirecteur zou daar nou tevreden mee zijn?" 

Hoger percentage

Zelf geeft hij aan dat 75% slagingspercentage haalbaar moet zijn. " Dan kunnen wij nog meer energie in onze examinering steken. Die kan nog veel meer stapsgewijs. Het huidige praktijkexamen is als een foto, een momentopname, waarbij toeval een te grote factor is. Ik zeg: maak er een film van, dan monitor je veel beter iemands ontwikkeling.”

Capaciteit

Op de vraag waarom er niet gewerkt wordt aan meer capaciteit en waarom er geen examens in het weekend worden ingehaald zegt Pechtold: "We proberen maximaal in te plannen, maar ik kan niet zomaar een blik mensen opentrekken. Een examinator opleiden vergt een half jaar, een medisch adviseur enkele maanden. Een examen kan bovendien niet ’s avonds plaatsvinden: dan is het te rustig op de weg. Ook moeten examenauto’s tien minuten ventileren, wat extra tijd vergt."

Pechtold geeft verder aan dat de vertragingen en wachttijden afnemen. Lees het hele interview hier.