Honderden Franse rijinstructeurs protesteren tegen 'Uberisatie'

rijinstructeur worden

In verschillende Franse steden hielden honderden rijschoolhouders maandag langzaam-rijdenacties. Het protest is gericht tegen een plan dat rijbewijzen ‘drastisch goedkoper’ moet maken. Deze belofte deed president Emmanuel Macron vorig jaar november, nog voordat het koopkrachtoproer van de 'gele hesjes' op gang was gekomen.

Lesautolease.nl

— Advertentie —

Dinsdag presenteert Macrons partijgenote Françoise Dumas een eerste parlementair rapport over het onderwerp. Het belangrijkste voorstel is om de verplichting te schrappen dat een rijschool een fysieke ruimte moet hebben in het departement (provincie) waar men actief is.

Uberisatie

De vakorganisaties van de ongeveer 12.500 rijschoolhouders vrezen voor de 'uberisatie' van hun branche: de deur wordt wijd open wordt gezet voor digitale concurrentie. Sinds 2015 kunnen leerlingen zich in Frankrijk net als in Nederland online voorbereiden op het theorie-examen. Maar daarbij hebben zij ook de mogelijkheid om contact leggen met een instructeur, vaak een zzp'er, voor praktijklessen.

Prijsvechters

Zo biedt de website Ornikar.com een theoriediploma voor €30 en een rijbewijs voor €749 (20 praktijklessen), beduidend minder dan de gemiddelde prijs voor een rijbewijs in Frankrijk van €1800. De leerlingen moet alleen zelf de aanvraag voor hun praktijkexamen doen en langer wachten omdat de rijscholen gereserveerde plaatsen hebben. Ook aan deze praktijk moet volgens het rapport een einde komen. van dit nieuwe model is slecht voor de kwaliteit, waarschuwt de vakorganisatie van rijschoolhouders CNPA. ‘Een rijbewijs is niet zomaar een consumptieartikel’, zo staat in een verklaring. ‘Deze hervorming breekt met de traditie van verkeersopvoeding die we hebben, met voorspelbare risico’s voor de veiligheid.’
 

Concurrentievervalsing

De rijschoolhouders menen ook dat sprake is van een concurrentievervalsing omdat de online rivalen met zzp’ers werken, terwijl zij sociale lasten voor hun personeel betalen. De nieuwkomers hekelen ondertussen het ‘corporatisme’ van de rijschoolhouders. ‘Het is aan de leerlingen om te kiezen’, zegt bijvoorbeeld Stanislas Llurens, een van de oprichters van auto-école.net, een rijschool zonder lokalen, maar met instructeurs in loondienst.

Lees meer via »