In 2019 lieten Nederlanders hun auto massaal repareren

monteurs

Vorig jaar hebben we onze auto vaker dan ooit laten repareren of onderhouden in de werkplaats, blijkt uit de Aftersales Monitor 2019 van RAI Vereniging. Het leverde een record op. Dit jaar gaat het wat minder goed met de werkplaatsen.

Opleiding tot ADAS-instructeur bij De VerkeersAcademie

— Advertentie —

Afgelopen jaar steeg het aantal onderhoudsmomenten met bijna 11 procent ten opzichte van 2018. Dat leverde een record op van 17,9 miljoen onderhoudsmomenten. 

Onderhoud

De meeste onderhoudsbeurten zijn tussentijdse reparaties, in totaal 30 procent van alle onderhoudsmomenten. Gevolgd door periodieke controle (15 procent) en APK (14 procent). 

“Het is bemoedigend om te zien dat automobilisten onderhoud niet meer uitstellen",  zegt RAI Vereniging voorzitter Steven van Eijck. "Na jaren van terugval, zien steeds meer mensen de waarde van onderhoud in voor zowel de conditie van het voertuig, als ook voor de verkeersveiligheid. Bovendien zien wij dat auto’s steeds betrouwbaarder worden en de jaarlijkse gemiddelde uitgaven dalen."

Lagere prijzen

In 2010 werd er nog gemiddeld 670 euro per jaar aan onderhoud besteed, terwijl in 2019 dit bedrag nog maar op 461 euro lag. Deze daling zou liggen aan concurrentiestrijd tussen bedrijven, waardoor de prijzen zakken. 

Met name het onderhoud aan auto’s van 4 tot 6 jaar oud is goedkoper geworden. Gemiddeld betaalt men bijna een derde minder dan 11 jaar geleden. Voor een jonge auto van maximaal drie jaar oud, was men elf jaar geleden jaarlijks gemiddeld 25% meer kwijt.

Corona

Dit jaar wordt waarschijnlijk geen recordjaar, want de coronaciris laat ook in deze branche zijn sporen na. Ondanks dat de werkplaatsen open mochten blijven, is ook de onderhoudsmarkt niet ontzien, zegt Van Eijck. Het einde is nog niet in zicht.